Descobrim les claus de l’Estudi de Xarxes Socials 2021 de la IAB Spain
Les xarxes socials són part de les nostres vides i, també, de l’estratègia de màrqueting digital de cada vegada més empreses. Any rere any veiem com evolucionen les diferents plataformes, com creixen algunes noves i com interactuen els usuaris amb elles. El telèfon mòbil continua sent el dispositiu més utilizat per entrar en elles, WhatsApp, Instagram i TikTok són les xarxes preferides en aquest 202,1 i les diferències entre la Generació Z i els Millenials són cada vegada més grans.
De tot això i de molt més han parlat Elogia i la IAB Spain en el seu Estudi de Xarxes Socials 2021, que un any més es converteix en tot un referent per conèixer les últimes tendències del sector a Espanya. Avui, a FHIOS, ens endinsem en l’apassionant món del Social Media. Comencem!
Un perfil d’usuari ampliat i molt actiu
L’estudi arrenca fent una anàlisi dels usuaris de xarxes socials. En aquesta edició, s’han estudiat les respostes d’homes i dones d’entre 16 i 70 anys, al contrari que en edicions anteriors, on la franja d’edat de les persones entrevistades finalitzava als 65 anys. Encara que no hi ha aclariment sobre aquest canvi, sospitem que l’ús més gran de les xarxes socials entre els nostres majors durant el confinament ha estat el motiu principal per ampliar l’edat entre els entrevistats.
Quines han estat les dades extretes? El 93 % de la població espanyola que es troba entre aquestes edats accedeix a Internet, déu n’hi do! I d’aquests internautes, el 85 % utilitza alguna xarxa social. Així mateix, el 51 % d’aquests són dones, i el 49 % homes, i l’edat mitjana de persones actives en xarxes és de 40 anys – malgrat haver ampliat la franja d’edat dels seus participants-, dades que són gairebé un calc de les extretes de l’anàlisi del 2020.
Si parlem del perfil del no usuari, és a dir, aquella persona que no utilitza cap xarxa social, és majoritàriament masculí i amb una mitjana d’edat de 45 anys. El “no interès” continua sent el principal motiu, al qual li segueix la protecció de la privacitat i la falta de temps.
Un estudi que concorda amb els nous hàbits de consum
Per continuar sent un referent en el món de les xarxes socials, l’estudi s’adapta a les noves tendències y a les noves xarxes socials emergents o que comencen a despuntar.
Seguint aquesta premissa, Elogia i la IAB Spain han repassat enguany les plataformes més conegudes i utilitzades en l’últim any, entre les quals destaquen WhatsApp, Instagram, Facebook, Spotify, YouTube, LinkedIn, Twitter, Tinder, Telegram, Pinterest, Twitch, Snapchat, Waze i TikTok. D’altra banda, s’han inclòs altres xarxes noves com Stereo, Clubhouse, Onlyfans, Patreon, Discord i Ivoox.
No obstant això, han quedat fora algunes xarxes socials que han perdut força en 2021 com 21 Buttons, Tumblr o House Party, per la qual cosa no s’ha analitzat la seva freqüència d’ús ni el perfil d’usuaris que accedeixen a elles.
La nota dels usuaris: WhatsApp i Youtube, els primers de la classe
Es confirma: WhatsApp i YouTube són les dues plataformes millor valorades per part dels usuaris, encara que el segon ha empitjorat respecte a l’estudi realitzat l’any anterior. A aquestes li segueixen tres xarxes molt visuals com són TikTok, Instagram i Pinterest, i Telegram que ha agafat empenta en temps de confinament. A l’altra punta de la balança, veiem com Spotify ha empitjorat la seva valoració respecte al 2020.
I les més utilitzades? Zuckerberg continua sent el clar guanyador
D’altra banda, WhatsApp i Instagram, totes dues aplicacions propietat de Facebook des de fa anys, es posicionen com les xarxes socials que acumulen una major freqüència d’ús. Així, el 97 % dels internautes afirma entrar a WhatsApp diàriament, i el 83 % utilitza Instagram també diàriament. A aquestes xarxes les segueixen Facebook (72 %) i YouTube (67 %), encara que ambdues han patit una disminució d’usuaris diaris en l’últim any, on destaca especialment la caiguda de fins a un 6 % de Facebook respecte a 2020.
TikTok i Twitch són les xarxes socials que més han crescut. Facebook, en canvi, pateix una baixada d’usuaris.
Així doncs, Instagram, TikTok, Telegram, Twitch i Pinterest són les xarxes socials que més han crescut aquest any. Entre elles, cal fer un esment especial a TikTok, doncs ha pujat 9 punts percentuals respecte al mateix període de l’any anterior. Tindrà alguna cosa a veure que, durant el confinament, els vídeos curts i d’humor d’aquesta plataforma van servir vàlvula d’escapament per a moltes persones? Nosaltres no tenim cap dubte!
Si vols saber com treure-li el màxim rendiment a la xarxa social de moda, TikTok, no et perdis el post de la nostra Content Marketing Specialist Alexandra Castro sobre com fer publicitat d’una marca a TikTok.
Vídeos, viralitat i humor: els must del confinament que han arribat per quedar-se
L’estudi confirma una tendència que ja fa anys que ve trepitjant fort, però que durant aquest any en la distància s’ha imposat per sobre de tot: els tutorials, els vídeos d’humor i els musicals són el contingut que més es consumeix en xarxes socials avui dia. Per això, no és d’estranyar que les plataformes Twitch, TikTok, Stereo i Discord estiguin en plena expansió a Espanya.
Si parlem de la durabilitat dels continguts, el 64 % dels usuaris afirma que prefereix el contingut més durador en xarxes socials, mentre que el 36 % aposta per les publicacions efímeres com les que podem trobar a les stories d’Instagram.
A quins comptes seguim a les xarxes socials? Les dades que interessen a les marques
Tots sabem que les marques aprofiten les xarxes socials per donar-se a conèixer i acostar-se als seus usuaris i potencials clients. Per això, aquests percentatges són de gran importància per a elles.
L’estudi revela que el 92 % dels comptes (incloent els perfils personals) que segueixen els internautes són de familiars i amics. El 48 % segueix a marques comercials i/o influencers, una xifra que disminueix dos punts enfront del 52 % d’usuaris que afirmaven seguir a marques en el 2020, una disminució d’interès per part dels usuaris en un any marcat per la cerca de marques responsables i compromeses.
Així mateix, els continguts que generen més interacció o engagement entre marques i internautes són els sortejos, seguits de novetats, tips i receptes. Així que, si vols mantenir el contacte amb els teus seguidors, ja saps què has de fer!
El paper de les xarxes socials en la decisió de compra
En aquesta anàlisi s’ha demostrat que el 29 % de les marques que tenen un perfil actualitzat en xarxes socials inspiren més confiança que les que no el tenen. El 65 % dels enquestats va afirmar que aquest factor no altera el seu nivell de confiança, i només un 6 % va dir que les marques que no tenen un perfil els inspiren menys confiança.
El 48 % dels internautes entrevistats va confirmar que busquen informació en diferents xarxes socials abans de fer una compra en línia, especialment en Instagram. A més, el 3 7% les utilitzen per resoldre els seus dubtes i inquietuds. A més, per al 45 % les xarxes social han influït en la seva decisió de compra.
Millenials vs. la Generació Z
Els Millenials (usuaris d’edats compreses entre 25 i 40 anys) i la Generació Z (entre 16 i 24) són els que més utilitzen les xarxes socials, però això no vol dir que les utilitzin de la mateixa manera.
Els més joves són els qui més actius estan en xarxes socials, especialment a Twitter, Spotify, TikTok, Snapchat, Twitch i Stereo. Els Millenials, en canvi, prefereixen Facebook i LinkedIn. WhatsApp, YouTube, Instagram, Pinterest, Telegram i Tinder són les més transversals, és a dir, són utilitzades per persones de totes les edats.
7 de cada 10 usuaris de la Generació Z segueixen a influencers a les xarxes, sobretot a Instagram i YouTube, TikTok, Twitch, Facebook i Spotify. Dels Millenials, en canvi, només el 53 % afirma ser seguidor d’alguna persona influent, i ho fa especialment a Instagram i YouTube.
I tu, com utilitzes les xarxes socials i a quines tens presència com a marca? Tingues en compte les dades extretes en el XII estudi de les xarxes socials elaborat per Elogia i la IAB Spain per introduir el Social Media en la teva estratègia de màrqueting digital! Des de FHIOS podem ajudar-te a portar a la teva marca al top de les xarxes elaborant una estratègia 100 % personalitzada. Vols saber més? Contacta amb el nostre equip d’experts! Estudiaran la teva empresa i les seves necessitats, establiran un objectiu i posaran fil a l’agulla (o, més ben dit, estratègia a les teves xarxes socials!).