Repassem l’Estudi Anual de Xarxes Socials 2018 Elogia & IAB
Per a uns són un entreteniment, per a uns altres, una eina de feina i per a alguns i fins i tot una necessitat. El que és evident és que les xarxes socials tenen cada vegada més presència en el nostre dia a dia, fins al punt d’haver canviat molts hàbits del nostre estil de vida.
Potser es deu a les prediccions de futur o potser és per mera curiositat, però la veritat és que l’Estudi Anual de Xarxes Socials elaborat pel IAB és un dels més esperats per aquells que ens dediquem al món del marketing, la tecnologia o la innovació.
Enguany, la publicació de l’informe ha portat sorprenents estadístiques sobre xarxes socials que no hem volgut passar per alt i per això et portem (redoblament de tambors) les dades més sorprenents de l’estudi anual de xarxes socials!
Podem viure sense xarxes socials?
La pregunta és com a mínim controvertida. Hi haurà qui pensi que la vida sense xarxes seria més senzilla i qui, per contra, consideri que no pot viure sense elles. Sigui com sigui, una cosa és certa: els números no menteixen. Per això, molta atenció a aquestes estadístiques sobre la situació de les xarxes socials a Espanya.
- El percentatge d’internautes d’entre 16 i 65 anys que utilitzen les xarxes socials és altíssim, concretament del 85%. Això són ni més ni menys que 25 milions i mig d’espanyols! I no solament això, a més, del percentatge restant,1 de cada 10 confessa que és possible que en el futur es registri en alguna xarxa social.
- Si parlem de reconeixement, les xarxes socials més conegudes al nostre país són Facebook, Twitter i Instagram. Sorprèn que WhatsApp no es trobi en aquest top 3 de xarxes, però aquesta dada es deu principalment al fet que molta gent la vegi més com una aplicació que com una xarxa social.
- A l’hora de puntuar-les, els usuaris les aproven a totes, sent les millor valorades WhatsApp, Youtube i Instagram; i la pitjor valorada, LinkedIn.
Algunes es queden, unes altres despareixen
Mentre unes xarxes veuen com el seu èxit no deixa de créixer, per a unes altres la situació és totalment diferent. És el cas de Twitter, que seguint la mala ratxa d’anys anteriors es converteix a la xarxa social amb major taxa d’abandonament. Facebook i Spotify també es troben amb aquesta realitat, encara que en menor escala.
A la banda contrària trobem Instagram, que no solament manté la seva popularitat, sinó que la multiplica.
Who’s that girl?
Si haguéssim de determinar el buyer persona de les xarxes socials, ens trobaríem amb una dona de 38 anys, amb estudis i treball, usuària de 5 xarxes. A més, podríem afegir que prefereix navegar des del mòbil, especialment per xarxes socials com Instagram i WhatsApp. La navegació des d’ordinador la reserva per a altres xarxes com Youtube i Facebook. Encara que no sol realitzar compres a través de les xarxes socials sí recorre a elles per trobar opinions d’altres consumidors.
Ah, i és una mica nocturna! Les seves hores favorites per revisar timelines o fer like són des de les 20.30h fins a les 00.30h.
Dit això, és important fer menció als usuaris de la generació Z (els nascuts entre 1994 i 2010, també coneguts com centennials) que, encara que no són la majoria dels visitants de xarxes socials, juguen un paper fonamental en aquest món. Tot i que no estan inclosos en el rang d’internautes, són els que més les utilitzen, molt més que els millennials o els babyboomers.
I parlant de millennials i centennials, si aquestes dues generacions es trobessin en una xarxa imagines quina seria? Premi, a Youtube! Dels primers, un 74% se’n declaren usuaris; pràcticament el mateix percentatge que els segons, un 75%.
Marques i xarxes socials… aquí hi ha amor!
No es pot negar que marques i xarxes socials fan molt bona parella. Sense anar més lluny, el 80% dels usuaris de xarxes les utilitzen per seguir les seves marques preferides (especialment els més joves), cosa que que crea un vincle entre marques i consumidors que va més enllà de la compra.
Per això, encara que resulti difícil de creure, la majoria dels usuaris reconeix que la publicitat que troba a les xarxes s’ajusta als seus interessos, per la qual cosa el seu grau de rebuig és bastant baix: 8 de cada 10 accepten la publicitat que se’ls suggereix.
Però si una cosa ha fomentat aquesta relació i a més ha impulsat l’ús de les xarxes ha sigut el fenomen influencer. Més del 70% dels usuaris de xarxes es declaren seguidors d’influencers, la qual cosa explica que el 46% de les marques hagin comptat amb ells en alguna ocasió.
And the winner is…
Senyores i senyors, el guanyador a l’estudi IAB de 2018 és… WhastApp! La xarxa social de missatgeria per antonomàsia té les millors estadístiques: és la més ben valorada, la preferida pels usuaris i on més temps inverteixen.
Amb totes aquestes dades, es veu clarament que les xarxes no solament estan per quedar-se, sinó que encara els queda molt per oferir i per aconseguir-ho compten amb una enorme audiència que creix cada dia. Si tu també ets un apassionat del món social media, no et perdis la nostra guia per iniciar-se en el live streaming en xarxes socials i segueix explorant totes les seves possibilitats!