Guia bàsica: estratègies d’ Inbound Marketing per a dummies
No et descobrim res de nou si et diem que amb la transformació digital la forma en què els mercats connecten amb el seu públic ha canviat radicalment. Si en el marketing tradicional el protagonista era el producte, la realitat actual és totalment diferent: ara el consumidor és el centre de tots els processos.
I no només això, ja no es tracta d’un consumidor que observa i es limita a consumir allò que les marques li ofereixen sense fer preguntes, sinó que ara té accés a molta més informació, el que li fa ser més exigent en les seves eleccions. Sorgeix així la figura del prosumer, un nou model de consumidor que realitza compres més informades, sap que la seva opinió és important per a les marques, i vol fer-se escoltar.
A sobre, l’oferta de productes i serveis és cada vegada més àmplia, el que provoca la saturació del mercat i l’aparició d’una competència més voraç. Per tant, ja no n’hi ha prou amb què les empreses exhibeixin els seus serveis i esperin que els consumidors arribin a ells. Ara, a més, han d’enamorar al seu públic amb contingut rellevant i de valor, amb el que aconseguir colar-se al seu rànquing de lovemarks. Aquí és on entra en joc l’Inbound Marketing.
Atreure, personalitzar i fidelitzar
L’ Inbound Marketing es fonamenta a la idea d‘aconseguir, mitjançant tècniques no intrusives, atreure a clients potencials que, amb el temps, es convertiran en clients fidelitzats. Durant aquest procés, la personalització té un paper molt important, doncs perquè una relació sigui duradora, el consumidor necessita sentir-se únic. En definitiva, es tracta de tornar-se irresistible per al consumidor.
Per què hauries d’aplicar-lo a la teva estratègia de marketing?
Encara que l’Inbound Marketing té els seus detractors, la realitat és que les xifres estan del seu costat:
Com veus, la creació de continguts i altres pràctiques Inbound, repercuteixen positivament tant al ROI, com a la adquisició de leads o el engagement, entre moltes altres mètriques.
Com posar en marxa la teva estratègia d’ Inbound Marketing?
No t’ enganyarem: encara que resulti efectiva, desenvolupar una estratègia d’Inbound Marketing és un procés que requereix molt de temps i constància. No n’hi ha prou amb començar-la i esperar a obtenir resultats, sinó que hauràs de treballar en ella cada dia. No obstant això, estem segurs que, si segueixes aquests passos, organitzar el desenvolupament de l’estratègia et resultarà molt més senzill:
Defineix els teus objectius
- En primer lloc, deus plantejar-te quins objectius vols aconseguir a través de l’Inbound Marketing. Recorda que per fer que la estratègia funcioni aquests objectius han de ser SMART (specificic, measurable, attainable, relevant and time-related), és a dir, específics, mesurables, assolibles, realistes i limitats al temps.
- Estudia la situació de la teva marca: en quin punt et trobes, què ofereixes i com vols fer-ho.
- Concreta com és el teu buyer persona, una representació fictícia dels clients als que vols dirigir-te. Conèixer les seves necessitats i predir les seves reaccions t’ajudarà a l’hora de precisar les teves accions.
Una vegada aclarides aquestes qüestions, la resta del procés et resultarà més àgil i senzill.
Atreure tràfic
El SEO, el contingut i les xarxes sociales són els pilars bàsics de l’Inbound Marketing per generar tràfic. Depenent del fi que vulguis aconseguir amb ells, la tipologia variarà.
Amb el posicionament orgànic, has d’emprar tots els teus esforços per aconseguir les primeres posicions als buscadors. Oferir un contingut de qualitat és l’ham perfecte per aconseguir que els usuaris et coneguin i recordin la teva marca. Per la seva banda, les xarxes socials són el lloc perfecte per buscar difusió i crear una comunitat fidel.
Hora de generar leads
Quan ja hagis cridat l’atenció del teu buyer persona, arriba el moment en què s’han de convertir en leads per la teva base de dades. En aquests casos, els call-to-actions, landing pages i thank you pages, són eines molt efectives que has d’ utilitzar per adquirir leads.
Toca automatitzar
Ja has aconseguit els leads de qualitat? Felicitats, has aconseguit el més difícil! El següent pas per obtenir la seva fidelització és automatitzar. Gràcies a les eines que existeixen d’Inbound Marketing, es poden automatitzar processos com enviar un determinat contingut, gestionar accions de lead nurtring o tècniques per aconseguir relacions de valor amb els usuaris, o personalitzar els continguts per als clients en funció del seu perfil, comportament o fase de l’embut de conversió a què es troben.
Analitza!
Quan ja hagis portat a terme totes les accions anteriors, és el moment d’analitzar els resultats. Realitza l’anàlisi per descobrir quins dels teus posts han agradat més, quin canal ha funcionat millor, etc. Compara les estadístiques d’abans d’implantar l’estratègia i fes-ho després periòdicament. Això t’ajudarà a l’hora de prendre decisions al futur! I recorda, no deixis de renovar i investigar nous camins!
Com veus, implantar una estratègia d’Inbound Marketing pot ser el punt de partida per a dinamitzar la teva marca, sense oblidar que requereix d’un manteniment i seguiment continu. I si a més no vols cometre errors a l’hora de crear contingut, no et perdis aquest post sobre falsos mites del Content Marketing. I tu, quants d’ells creies que eren certs?