La batalla de les xarxes socials: WhatsApp destrona a Facebook i es converteix en l’app més utilitzada
Com cada any, la IAB Spain, l’Associació de Publicitat i Comunicació Digital a Espanya, ha publicat el seu Estudi Anual de Xarxes Socials en el qual s’analitza l’ús i l’evolució d’aquestes plataformes respecte a l’any anterior.
Amb una mostra d’internautes d’entre 16 i 65 anys residents a Espanya, l’objectiu és quantificar l’evolució, entendre el coneixement i l’ús de les xarxes socials, avaluar el nivell de saturació publicitària o, com a novetat, analitzar els nous usos de les xarxes: els vídeos efímers i els vídeos en streaming.
A trets generals, l’estudi assenyala que, encara que la penetració no ha augmentat durant els últims anys, les xarxes socials s’han mantingut en el dia a dia de la majoria dels usuaris aconseguint un important grau d’estabilització en la societat. En aquesta estabilització, les plataformes que lideren el panorama espanyol són WhatsApp, Facebook, Youtube i Instagram, sent el telèfon mòbil, en un 95% dels casos, el dispositiu escollit per a connectar-se a elles.
Però no només això, sinó que, un any més, l’Estudi Anual de Xarxes Socials de la IAB, ens ha deixat interessants estadístiques que, sens dubte, ens ajudaran a orientar les estratègies de Social Media dels nostres clients. Pren nota! T’expliquem algunes de les conclusions més rellevants de l’estudi.
Usuaris vs. No usuaris: qui hi ha i qui no hi ha darrere dels perfils de les xarxes socials?
La majoria dels espanyols utilitzem les xarxes socials (XXSS) de forma habitual. I és que la seva immediatesa, les recompenses immediates i els likes i followers, entre altres estímuls, ens animen a seguir connectats i a publicar contingut constantment.
Segons l’estudi de la IAB, un 85% de la població espanyola d’entre 16 i 65 anys utilitzen les xarxes socials de forma habitual. Això es tradueix en 30 milions d’usuaris, aproximadament, tan sols al nostre país, sent els usuaris de 39 anys els més actius.
El 15% restant de persones enquestades no utilitza cap xarxa social ni té intenció de fer-ho en l’any vinent, sent els homes d’entre 46 i 65 anys els que lideren el rànquing dels No Usuaris.
Facebook lidera el top of mind dels usuaris
Si ens centrem en el coneixement espontani o suggerit de les xarxes socials, l’informe conclou que:
- Facebook és la xarxa social més esmentada pels usuaris de forma espontània.
- Facebook i Whatsapp són les xarxes que els usuaris són més capaços d’identificar quan es tracta de coneixement suggerit.
- Whatsapp es posiciona com la Xarxa millor valorada entre els seus usuaris, seguit de Youtube i Instagram.
Influencers, els reis de les plataformes socials
Els influencers s’han convertit en un mitjà de comunicació entre les empreses i els consumidors gràcies a la seva senzilla forma de promocionar productes de manera natural i poc intrusiva. Prova de l’èxit d’aquesta tendència es reflexa en les xifres: 7 de cada 10 usuaris afirma seguir a algun influencer.
No és d’estranyar, doncs, que un 58% de les organitzacions hagi contractat els serveis d’algun influencer durant l’últim any, sumant un 12% més que en el 2018. Coneixent aquestes dades, quina empresa no voldria incloure el influencer marketing en la seva estratègia?
WhatsApp s’apodera del tron de les XXSS
Facebook sempre ha encapçalat la llista d’aplicacions més utilitzades, però aquest any… WhatsApp passa a ser la xarxa més utilitzada! L’ús de Facebook ha caigut un 78%, mentre que WhatsApp es manté, Instagram escala posicions i Twitter cau a poc a poc.
A més, mentre que Facebook se situa com la xarxa amb major taxa d’abandonament, WhatsApp manté una mitjana de 1h amb 47 minuts d’ús diari, i no només això, sinó que cada vegada més organitzacions utilitzen WhatsApp Business per als seus negocis.
Social Ads: si o no?
Cada vegada són més les marques i companyies que aposten pels Social Ads. I és que, avui dia, les nombroses plataformes disponibles i les seves opcions de personalització dibuixen un panorama publicitari idoni per a impactar en el nostre target més i millor. Però, sabem quina acceptació tenen els anuncis a les xarxes socials per part dels usuaris?
El 30% dels enquestats accepta positivament, no només que se li mostri publicitat a les seves xarxes socials, sinó que aquesta sigui conforme als seus interessos. A més, el 48% afirma que els anuncis mostrats complien amb les seves expectatives. Els que demostren una major acceptació són els joves menors de 30 anys. A més, l’estudi destaca l’alt radi de clics de la publicitat en xarxes socials que aconsegueix el 20%.
Respecte a la relació dels eCommerce amb les xarxes socials, cal destacar que el 41% dels enquestats declara comentar, opinar i exposar els seus problemes o dubtes sobre les seves compres per Internet en alguna xarxa social; un 55% dels enquestats afirma que, abans de realitzar una compra, busca informació dels productes o serveis a les XXSS, i un 64% valora positivament aquests comentaris.
Vistes les conclusions que es reflecteixen en l’estudi, esta clar que el Social Media continua sent un must have per a les empreses a l’hora de millorar tant el seu posicionament de marca com les seves vendes. Si busques un aliat, contacta’ns! T’ajudem a definir i a implementar l’estratègia de Social Media que la teva empresa necessita.