Quin és el rol de RH en un procés de transformació digital?
La nova manera de fer i entendre els negocis, basada en la revolució digital i tecnològica, està provocant grans canvis en el mercat laboral. I és que la denominada Revolució 4.0 ha arribat per a quedar-se, forçant a les empreses a evolucionar.
En aquest procés de transformació digital, el rol que exerceix el departament de RH és clau per a garantir l’èxit del canvi, ja que transformar-se digitalment significa utilitzar les noves tecnologies, com el IoT o la IA, per a complementar les capacitats de cada equip. És a dir, serà RH, com a responsable del reclutament, la selecció i la gestió del personal, l’encarregat d’aconseguir que la metamorfosi es produeixi d’una forma suau i efectiva, ajudant tant als empleats com a la pròpia organització a evolucionar.
Vols saber més sobre el paper dels RH dins de la transformació digital? Continua llegint!
Què és la transformació digital?
Amb el terme “transformació” ens referim als canvis que s’implementaran en els negocis d’una organització, mentre que, amb “digital”, a l’ús que se li donarà a la tecnologia per a generar, emmagatzemar i processar les dades que generi el negoci.
Per tant, a què ens referim concretament quan parlem de transformació digital?
La transformació digital consisteix a reorientar els processos, els productes i els actius d’una empresa aplicant-los capacitats digitals per poder aconseguir un model més eficaç. A més de remodelar l’organització ja existent, també suposa una constant experimentació per part de les empreses, desafiant els processos tradicionals i explorant nous reptes.
La transformació digital no es pot aplicar sense més, requereix una reelaboració dels productes i estratègies a més d’una remodelació de les àrees de treball, els canals de subministrament, el flux de treball i fins i tot de la interacció amb el client. És per això que, en major o menor mesura, el departament de RH serà l’encarregat de definir les pautes a seguir per a implementar amb èxit aquestes iniciatives, de col·laborar amb la direcció de l’empresa en la definició d’un nou model de lideratge més digitalitzat, i de gestionar el talent digital dels empleats en tots els seus nivells.
RH: el guru de la transformació digital d’una empresa
Un dels molts rols que exerceix el departament de RH dins d’una empresa consisteix, entre d’altres, en captar nous perfils per a possibles incorporacions. Per a què aquests perfils encaixin a la perfecció en l’estratègia de transformació digital plantejada, és important que els professionals del departament:
- Coneguin bé el negoci en el qual treballen.
- Sàpiguen amb exactitud les necessitats dels professionals i les companyies del sector.
- Entenguin les noves formes de treballar i les eines implicades.
- Tinguin visió de futur.
- Impulsin la innovació en cada departament.
A més, és imprescindible que sàpiguen què és i què implica la transformació digital, no només per a captar nous talents, sinó per a poder gestionar la manera en la qual es produeixen els avanços tecnològics, acompanyar al CEO en el seu procés de lideratge aportant informació de com rep la plantilla els canvis, o participar en les propostes de canvis d’estructura de l’organització.
En definitiva, un professional de RH ha de ser polivalent, tenir visió de negoci i lideratge, una gran capacitat per a gestionar les relacions i aportar la suficient experiència i eficàcia per a:
1. Impulsar la transformació: Les empreses que vulguin ser competitives i continuar creixent han de saber adaptar-se als canvis imposats per les noves tecnologies.
2. Identificar nous perfils professionals: Incorporar perfils especialitzats en les diferents disciplines digitals, aportant nous formats d’aprenentatge i nous entorns de formació
3. Facilitar la relació amb els candidats. Per atreure el millor talent és important facilitar l’accés a la companyia oferint: facilitats de col·laboració, sistemes per a poder presentar les candidatures d’una forma àgil i incentius que impulsin la incorporació a la plantilla
4. Atreure i retenir el talent: Avui dia és indispensable planificar una bona estratègia de employer branding posant el focus en les xarxes socials, on no només es té en compte com és la teva marca, sinó que també entren en joc les opinions i la manera en la qual el teu perfil és percebut pels usuaris. Per això, quan parlem de employer branding, hem de ser conscients de les noves estratègies que es poden aplicar per a treure-li el millor rendiment possible.
El employer branding com a estratègia per a captar nous talents
L’employer branding no és més que la imatge o reputació que té l’empresa, en plataformes online i offline, davant empleats i possibles candidats. Amb la implementació d’una bona estratègia d’employer branding podem aconseguir arribar a més perfils i augmentar el nombre de candidatures, trobant amb més facilitat aquells perfils que millor encaixen en el nostre procés de transformació digital.
Aquest concepte és molt important perquè actualment els candidats estan més informats que mai. Però què esperen d’una empresa quan investiguen sobre ella? La resposta és molt lògica: volen conèixer més a l’empresa, veure una imatge real i transparent del que ofereix i poder conversar i interactuar amb ella durant el procés de selecció. Un candidat busca la senzillesa, vol que li ho posin fàcil amb formularis intuïtius, xats o contacte directe amb el reclutador, entre d’altres.
Ara que ja coneixem els requisits dels candidats, com podem desenvolupar una bona estratègia d’employer branding?
Molt senzill! Coneixent els interessos dels usuaris, generarem la nostra estratègia des de la transparència i l’autenticitat, analitzant les opinions dels empleats, obrint les portes a la diversitat del talent i, finalment, però igual d’important, cuidant la nostra presència online que haurà d’estar centrada en oferir una bona experiència per a l’usuari.
L’employer branding és cosa de tots. Qualsevol persona que treballa en l’empresa pot actuar com a ambaixadora de la marca. Així que tingues en compte que quants més treballadors col·laborin en ella, més viral es farà i més impacte s’aconseguirà.
I tu, ja comptes amb un departament de RH llest per al canvi?