Entrevistem a Mariajosé Murillas, responsable de Recursos Humans de Fhios
Hem entrat al despatx de la Mª José Murillas, responsable de Recursos Humans de Fhios. Divertida com sempre, ens explica la seva visió d’aquest departament, i les diferents accions que s’estan desenvolupant a l’empresa per atraure i retenir talent.
1. Segons la teva experiència al llarg d’aquests 10 anys treballant en Recursos Humans, quina és la teva visió del Departament de RRHH d’una empresa? Quins valors hauria de tenir? I com hauria d’operar?
La funció principal del departament de RRHH és ser un canal de comunicació bidireccional entre la direcció i els treballadors, per tant fa un paper molt important de mediador. És per això que la discreció de la persona en el càrrec, i la implicació amb l’empresa són valors fonamentals per exercir bé les seves funcions. A més, ha de ser un departament flexible i proper on es pugui operar amb agilitat d’aquí a uns procediments prestablecidos, amb la finalitat de tenir cura del talent. No pots aplicar una política molt rígida amb els treballadors si busques confiança i implicació.
2. Quin tipus de perfils són els que més es demanen o sol·liciten en el sector tecnològic?
Els perfils més buscats són analistes, programadors i administradors de sistemes i xarxes, a més d’experts en bases de dades. Sobretot busquem perfils molt especialitzats en alguna tecnologia en concret.
El problema actual és que hi ha molta demanda i poca oferta, de manera que costa molt trobar aquest tipus de perfils especialitzats. En pocs anys hi ha hagut un canvi important en els processos de reclutament. Estàvem acostumats que el candidat vingués a l’empresa a la recerca de treball. Ara, sobretot en aquest sector, són les empreses que han de sortir a buscar el candidat i contactar amb ell. El departament de RRHH ha d’adaptar-se a les noves tecnologies i utilitzar diferents eines o portals d’ocupació per difondre les ofertes.
La festa d’estiu de l’equip Fhios
3. Actualment hi ha una infinitat d’eines i Xarxes Socials per donar a conèixer els valors empresarials, amb la finalitat de reclutar candidats. Creus que és essencial la integració de les Xarxes Socials en una empresa, tant per a ús intern com extern?
Les XXSS tenen un pes molt important en les nostres vides i per això l’han de tenir també en l’entorn laboral, però no només a nivell intern sinó també extern per mostrar quina és la cultura i filosofia de l’empresa. És important treballar amb el Departament de Comunicació per mostrar a l’exterior què es fa a l’empresa, tant a nivell corporatiu com en altres aspectes més humans. A nivell intern també fem servir eines que ens permeten agilitzar el dia a dia i evitar fer interrupcions entre nosaltres.
4. Quan en un procés de selecció tens dos candidats amb un currículum semblant que s’adapta a l’oferta de treball, què és el que et fa decidir en última instància entre un candidat o un altre?
Per a mi una de les claus és saber què busca el candidat, i veure si això encaixa en el que l’empresa pot oferir. És important adequar les necessitats de la persona amb les de l’equip, i valorar qui encaixarà millor. En Fhios moltes vegades participa gent de l’equip en l’entrevista per establir una conversa, i crear feedback entre entrevistat i treballador. Per això l’entrevista personal és fonamental per conèixer al candidat. No hauríem de guiar-nos per les aparences. És important, en la mesura que es pugui, centrar-se en els valors de la persona.
5. Per a tu, com a Responsable de RRHH de Fhios, és igual d’important atreure talent com retenir-lo. Quin és el millor mètode per retenir talent a l’empresa?
És fonamental oferir coses que et diferenciïn de la competència. I no em refereixo només a l’aspecte salarial, sinó a altres aspectes fonamentals que els candidats valoren positivament com són bon ambient laboral, conciliació familiar, escoltar les propostes dels treballadors, etc.
Considero que el més important és crear un horari flexible per intentar adaptar-lo a les necessitats de cada persona, i crear una estratègia de formació per retenir el talent de l’empresa i seguir creixent en coneixements.
Al cap i a la fi, a la feina és on passem la major part del temps pel que hauríem d’intentar cuidar especialment l’aspecte més emocional de les persones.
Equip lliga de pàdel de Fhios
6. Quin tipus de polítiques de RRHH s’estan aplicant en Fhios? Quins projectes o reptes tens actualment?
Com he comentat, és molt important crear un bon ambient de treball perquè les persones vinguin contentes i motivades a treballar. Per això intentem aplicar polítiques que es diferencien d’altres companyies, sobretot a la part humana. Tenim una partida anual destinada a la formació de cada departament, i moltes vegades són els treballadors els que decideixen en què formar-se. També realitzem activitats lúdiques des del comitè de festes amb l’objectiu de relacionar-se amb els companys en un entorn diferent.
Quan vaig entrar a treballar en Fhios teníem molts reptes, el més important era crear proximitat amb els treballadors per ser conscients de la realitat de les persones i aplicar les polítiques adequades. Ara també fem felicitacions pels aniversaris, presentem als nous treballadors a tot l’equip, i fem tornejos esportius, entre altres coses.