Comerç electrònic millorat: coneix el comportament dels clients del teu e-commerce
No cal ser un expert per entendre que una de les claus de qualsevol e-commerce és entendre als seus clients. Google n’és conscient, i per això fa anys que va llançar Enhanced E-commerce (comerç electrònic millorat), una funcionalitat dins d’Analytics que ens ajuda a mesurar interaccions i comportaments dels usuaris d’una botiga online. Vols saber com funciona i totes les possibilitats que et pot oferir? La nostra analista digital, Gemma Cid, ens ho explica.
De la visualització d’un article o a la compra
Molts són els factors que fan que cada any augmentin els compradors online: preu, comoditat, disponibilitat 24 hores … A més, aquest 2017, i segons l’últim estudi de l’associació de la publicitat, el màrqueting i la comunicació digital a Espanya (IAB Spain ), també creix el nombre de persones que compren exclusivament en línia -alhora que es redueixen les que només compren en botigues físiques- i el valor mitjà de les seves compres.
Però, com conèixer el comportament dels nostres usuaris, respondre a les seves necessitats i facilitar-los el camí cap a la conversió? El comerç millorat d’Analytics ens ajuda a descobrir tota la traça completa d’un article venut, des que l’usuari visualitza el producte fins que el compra, passant per la fitxa detall, tots els passos del funnel – també anomenat embut de conversió-, i fins i tot, algunes accions posteriors com les devolucions o canvis.
Taula resum que es pot obtenir gràcies al comerç electrònic millorat. Font: Compte Demo de Google Analytics
Aquesta funcionalitat, a més, també ens ofereix noves dades molt útils que poden ajudar-nos a entendre de manera més global les preferències dels nostres clients. Per exemple, se’ns indicarà quins articles compren de manera conjunta per fer-hi suggeriments de productes i promocions personalitzades que poden ajudar a augmentar el cross selling és a dir, la venda de productes relacionats.
Una versió millorada, però no la primera
Encara que aquestes opcions estan disponibles des de l’any 2014, anteriorment existia una versió molt senzilla de comerç electrònic a Analytics que ens oferia una informació molt limitada i que es basava, principalment, en la fase final, és a dir, en la venda pura i dura.
Et poso un exemple molt visual: imagina que en lloc d’un e-commerce parlem d’una botiga física. La versió anterior d’aquesta funcionalitat d’analytics només ens permetria veure a aquells clients que han sortit amb una bossa a la mà o, com a molt, aquells que surten amb les mans buides, però mai coneixeríem el recorregut que han fet fins a arribar a la compra o el motiu que els ha portat a abandonar la cistella o que els ha impedit comprar. En canvi, en la versió de comerç electrònic millorat tindríem molta més informació, com ara; per què passadissos ha passat, si ha mirat altres productes, si ha consultat el preu o els colors disponibles, i tots els passos intermedis fins que ha passat per caixa i ha sortit per la porta. Molt més útil i complet, oi?
Això, a més d’ajudar-nos a saber quins productes es venen més, ens pot ajudar a saber aquells que es miren però no es compren, el recorregut que solen fer els clients, si les promocions funcionen, quines categories són més visitades, etcètera. Tota una recopilació de dades que si són ben interpretades poden potenciar l’èxit de la nostra botiga online.
Avantatges per e-commerce i clients
Per si encara no estàs convençut de les virtuts del comerç electrònic millorat, hi ha una sèrie d’avantatges que poden ajudar-te a decidir:
- Conèixer com funcionen les promocions internes: impressions, CTR s, les creativitats que funcionen millor, transaccions aconseguides per cada promoció…
- Filtrar i molt! Saber quin color es ven més d’un producte, quines marques són les més demandades o les categories que més es consulten, t’ajudarà a definir millor l’estructura del teu e-commerce.
- Saber si els cupons funcionen i si compleixen la seva funció, la qual cosa et permetrà augmentar les conversions.
Exemple d’anàlisi de comportament de compra. Font: Compte Demo de Google Analytics
- Descobrir noves mètriques relacionades amb els productes com, per exemple, les vegades que s’ha afegit o eliminat un producte de la cistella o les vegades que s’ha visitat la seva fitxa.
- – Filtrar les devolucions per conèixer els beneficis reals.
- – També podràs conèixer altres inputs interessants com en quin punt solen abandonar els usuaris el, quin mètode de pagament té millor ràtio de conversió o quin canal d’adquisició pot ajudar millor a recuperar cistelles abandonades.
Tots aquests avantatges poden ser molt beneficiosos per al teu ecommerce, però no hem d’oblidar que l’usuari també surt beneficiat; recomanacions segons els seus gustos, descomptes especials i una personalització de la ruta de compra d’acord al seu comportament.
Com puc activar el comerç electrònic millorat de Google Analytics?
Per poder activar el comerç electrònic millorat has de comptar amb un compte de Google Analytics Universal ja que aquesta funcionalitat no està disponible a la versió clàssica d’Analytics.
Si no saps com activar-lo, pots seguir aquestes directrius generals que hauràs de posar en marxa en diferents fases.
A grans trets els passos que cal seguir són:
- Primer, entra a “Configuració del comerç electrònic” i activa l’opció “Comerç Electrònic millorat” dins de les propietats de la vista en què vols que es recullin les dades.
- Activa l’Enhanced E-commerce a Google Tag Manager en la configuració d’Analytics.
- Defineix l’estructura de data layer amb les seves variables i esdeveniments per a la implementació del Enhanced E-commerce.
- Crea totes les variables de tipus Data Layer a Google Tag Manager, així com els triggers per a cada pas del funnel.
Necessites ajuda? No et preocupis, el nostre equip d’analistes digitals t’ajudarà tant en la implementació com en l’anàlisi del comerç electrònic millorat de Google Analytics, perquè puguis conèixer millor als teus clients i, per tant, millorar les teves vendes.
I tu, vols veure tot el que passa dins de la botiga online? Contacta’ns i t’ajudarem a esbrinar-ho.