UX Writing: quan el contingut és el rei
Si estàs familiaritzat amb el món del màrqueting, segurament sabràs què és l’UX (User Experience) i com és d’important per a la interacció amb els teus usuaris, especialment en entorns digitals (si tens dubtes sobre això, fes una ullada a aquest post). Bé, diguem que hi ha rius de tinta (o codi) sobre el UX, però avui ens volem centrar en un aspecte concret que es treballa per millorar aquestes sensacions que tenen els usuaris quan interactuen amb la nostra marca digitalment: l’UX Writing. Sí encara estàs intentant pronunciar-ho, continua llegint.
U-qué?
L’UX writing és l’exercici de pensar i triar els missatges que han d’anar a cada pas o interfície del nostre suport digital amb el qual els nostres usuaris interactuen. Si la nostra web o app fos un lloc físic, com una cafeteria, l’UX writing seria la conversa que tindríem amb els nostres clients, des de com els saludem quan entren al local fins a com els diem que avui se’ns ha esgotat el pastís de pastanaga que acaben de demanar.
D’aquesta mateixa manera, quan un usuari arriba a la nostra web, és important transmetre-li un missatge atractiu i concorde al nostre discurs. Però, sobretot, aquest text ha de ser comprensible i ha de poder guiar-lo a través de la nostra plataforma d’una forma clara, pròxima i útil per poder aconseguir el seu objectiu; ja sigui comprar, consultar informació, emplenar un formulari, descarregar-se un e-book…
Que ens ofereixin una alternativa quan no hi ha un producte en estoc seria una bona pràctica d’UX Writing
Però la gent ja gairebé no llegeix, tan important és l’UX Writing?
Piiiip, error! És cert que la gent té pressa, que sovint es llegeix en diagonal, però eh!, la gent sí que llegeix, i del que llegeixin dependran les seves decisions i opinions del nostre servei. Et sorprendria la d’usuaris que abandonen un procés de compra o deixen d’usar un servei per culpa d’un mal UX Writing.
Per posar un exemple, alguna vegada has estat buscant una dada o informació en concret en una web i no la trobaves perquè estava escrita amb unes paraules que no associaves a aquest concepte? O un dels clàssics: sembla que trobes el que cerques, fas clic i, plaf!, el famós error “404. Page not Found”. Quina ràbia! Doncs just aquesta frustració o desorientació que l’usuari pot sentir és una de les coses que l’UX Writing pot pal·liar. És cert que no sempre podem evitar que hi hagi redireccions errònies, però sí que podem redactar un missatge més amigable perquè l’usuari no se senti abandonat o frustrat al no trobar el que cerca.
Seguint el símil de la cafeteria que esmentàvem un parell de paràgrafs més amunt, si un client ens demana un producte que se’ns ha esgotat, en comptes de dir-li escaridament “que no queda” podem disculpar-nos amb amabilitat, suggerir-li unes altres postres similars i/o convidar-lo a la barra a veure tots els altres pastissos que tenim. Això, en una web, es coneix com a “missatge d’error” i se sol redactar d’una forma simpàtica, redirigint a l’usuari a altres productes, promocions o serveis similars als que estava buscant.
Missatge d’error de la web d’un dels nostres clients, NESCAFÉ® Dolce Gusto.
Com ha de ser un bon UX Writing?
Seguint els preceptes de l’UX en general, l’UX Writing ha d’acompanyar el disseny amb missatges:
– Claros: per molt tècnica que pugui ser la nostra marca, hem de fer un exercici de traducció per als nostres usuaris. Pensem que probablement molts d’ells no coneixen la nostra marca i/o producte i no compartim la mateixa terminologia.
– Curts (en la mesura que sigui possible): menys és més. L’UX Writing ens diu que ara no és moment d’emplenar espais amb palla perquè la màxima és que un text aporti. Si un CTA pot tenir 3 paraules en comptes de quatre, millor. Però, ull!, no perdem de vista el següent punt
Slack aprofita el tediós temps de càrrega per iniciar una relació amistosa amb els seus usuaris. Font: Infopressse
– Pròxims: recordem sempre que estem parlant amb persones i no oblidem que hem de comunicar també com a persones. És important humanitzar els nostres missatges perquè l’usuari senti que es preocupen per ell i que hi ha algú humà darrere d’aquest missatge.
– No impositius: tornant a la idea que l’UX Writing és una conversa amb els nostres usuaris, imaginem quan estem mirant la carta de la nostra estimada cafeteria de l’exemple i no ens decidim. Oi que que sempre agraïm que el cambrer/a en qüestió ens assessori sobre els plats del dia o ens deixi uns minuts més per a pensar-nos-ho? En un procés de compra online, encara que hem de ser persuasius i convincents, animant a l’acció, sempre hem de fer sentir a l’usuari que té marge per a triar, tornar enrere o sospesar les seves decisions.
Fer servir dos CTAS, un de principal i un de secundari, és una manera de fer sentir a l’usuari que pot poder prendre les seves pròpies decisions. Font: UX Planet
És una gran feina trobar l‘equilibri entre el to de la nostra marca, la claredat del missatge i fer-lo amigable, però sempre hem de centrar-nos en satisfer la necessitat que l’usuari pugui tenir en cada pantalla alhora que el conduïm, sense pressió, cap a la conversió que desitgem.
Aquest exercici de preguntar-se amb cada copy si és prou simple, clar i amistós requereix d’una figura especialitzada en UX Writing que treballarà colze amb colze amb el dissenyador UX/UI. Només d’aquesta forma podrem obtenir la concordança entre disseny i copy, generant una experiència d’usuari completa i satisfactòria. En FHIOS comptem amb un equip multidisciplinari format i amb experiència en UX per poder aconseguir que els usuaris dels nostres clients tinguin una grata experiència en les seves plataformes web i app. Si vols més informació o necessites treballar la UX del teu web o app, només has de dir-nos-ho 😉