Tot el que has de saber sobre UX i UI
Segur que alguna vegada has sentit parlar sobre UX/UI. I és que tots dos conceptes han estat tendència en els últims anys, especialment en l’entorn digital. Però, saps en què consisteix exactament cadascun d’ells? Coneixes les seves diferències? Responem a tots els teus dubtes i t’expliquem com aplicar-los en la teva estratègia de màrqueting digital.
Què és UX?
El terme UX ve de User Experience en anglès, conegut com a Experiència d’Usuari en català. Bàsicament, és el que una persona percep en interactuar amb un producte o servei. Aquest concepte també té a veure amb la sensació que l’usuari se senti satisfet i content amb això, per la qual cosa per a obtenir una bona UX hem de dissenyar productes útils, usables i desitjables.
Què és UI?
El terme UI ve de User Interface en anglès, que significa Interfície d’Usuari. És la vista que permet a un usuari interactuar de manera efectiva amb un sistema durant el temps que l’utilitza, com pot ser un lloc web, un blog o una aplicació mòbil. La interfície d’usuari en castellà està formada per l’arquitectura d’informació, elements visuals i patrons d’interacció.
Diferències fonamentals entre UX i UI
Compresos tots dos termes, parlem de les diferències existents entre UX i UI perquè, encara que tots dos van junts en la majoria dels casos, denoten diferents processos. Vegem-ho a continuació:
1. La interfície visual
User Interface posa el focus en com l’usuari interactua amb el producte o servei, mentre que User Experience en com ho veu. Així, la UI està relacionada amb les interfícies visuals del lloc web o aplicació: sense pantalla, no existeix UI. En canvi, en la UX, la sensació de l’usuari en relació amb una experiència no té a veure tant amb una pantalla. Aquesta experiència pot ser més agradable si eliminem algunes etapes en el procés d’ús del producte o servei, la qual cosa suposa menys pantalles per a interaccionar.
2. La manera d’adreçar a l’usuari
La UI adreça a l’usuari i al que ha de fer mentre usa el lloc o l’aplicació, per la qual cosa permet que la navegació sigui fàcil de comprendre i les accions senzilles de realitzar. En canvi, la UX ha de permetre que la navegació sigui agradable i que valgui la pena. Aquí cal tenir en compte que ni el lloc més atractiu deixarà als usuaris satisfets si no obtenen la informació que esperen i de la forma que desitgen consumir.
3. Raó vs. emoció
Mentre que User Interface es dirigeix més per la raó, User Experience ho fa per l’emoció. Existeixen bones pràctiques sobre quina és la manera més fàcil de navegar per un lloc o aplicació, ja que és un procés racional. No obstant això, per a evocar un sentiment positiu en l’usuari hem de concebre qui és el nostre públic, quina cerca i el context en el qual ens trobem. Tant la UI com la UX seran fonamentals per a això, malgrat que ambdues estan adreçades cap a diferents costats.
Amb tot, la qual cosa sí que és afí a la UX i la UI és la importància de tenir en compte, en tot cas, a l’usuari. D’aquesta manera, sense que tots dos conceptes siguin el mateix, la diferència entre tots dos fa que junts treballin per a l’optimització de la interacció de l’usuari i, en conseqüència, la millora del producte i/o servei en si.
En qualsevol cas, l’equilibri entre UX i UI el marquen les necessitats de cada projecte, el seu concepte i desenvolupament, ja que en funció d’això, un pot tenir més pes que un altre, perquè no hi ha una fórmula comuna aplicable per a totes les aplicacions i llocs web.
Beneficis d’emprar UX i UI
Llegint tot l’anterior possiblement t’has adonat que tant la UX com la UI poden tenir un gran valor perquè la teva estratègia de màrqueting digital tingui èxit. L’has encertat! Encara que segur que et preguntes quin dels dos és millor aplicar per a això. La resposta és senzilla: els dos; perquè, com comentem, no existeix cap raó per a emprar solament un, ja que tots dos es complementen.
Vegem quins són els avantatges més significatius d’implementar UX/UI!
1. Afavoreix la captació i retenció de clients
Oferir una bona UX/UI genera a les empreses un avantatge competitiu a l’hora d’atreure i retenir als seus clients. D’aquesta manera, com més agradable, visualment parlant, sigui el disseny del lloc d’una marca i més intuïtives siguin les seves característiques, més fàcil serà generar la confiança de l’usuari i, per tant, augmentar les possibilitats que la marca atregui aquests usuaris i els converteixi en clients. Si creem, per exemple, una web o una aplicació que sigui intuïtiva i atractiva, més persones voldran veure-la i usar-la i, cosa que és més rellevant encara, voldran continuar utilitzant-la.
2. Genera més connexió amb l’usuari
La participació de l’usuari és una prioritat de la UX/UI, perquè la forma més fàcil d’aconseguir que els usuaris d’una web o una aplicació interactuïn amb el lloc d’una marca és guiar-los cap a una acció concreta -com pot ser la compra d’un producte- mitjançant un disseny ben pensat. L’ideal és fer-ho de manera clara i directa, ja que un client potencial té tan sols uns segons per a convèncer-se que ha arribat al lloc correcte i quedar-se en ell.
3. Optimització del temps i el cost de desenvolupament
Integrar una UX/UI eficient i optimitzada permetrà estalviar temps i costos valuosos a les empreses. I és que a ningú li agrada utilitzar aplicacions que contenen errors, es bloquegen amb freqüència o tenen un disseny antiestètic; com tampoc agrada una web que sigui de navegació confusa, o que tingui una ineficient tipografia o esquemes de color inconnexos.
Les companyies que apliquen UX/UI en els seus processos poden identificar i abordar més senzillament els problemes d’usabilitat que troben durant tot el desenvolupament dels seus productes i serveis.
4. Augmenta la productivitat
Tota empresa requereix d’una interfície cohesiva que ajudi a organitzar els seus productes i serveis per a la seva comercialització. Desenvolupar una solució mitjançant una UX/UI senzilla i efectiva també incentiva als empleats a treballar amb major entusiasme.
Ara que ja coneixes les claus de la UX/UI, ja saps que es tracta de conceptes diferents, però que, en realitat, es troben estretament connectats. Utilitzar els dos junts és fonamental per a enfortir la teva estratègia digital i maximitzar tots els beneficis que ens poden aportar. Aplica-ho a l’hora de desenvolupar els teus productes i serveis o, si necessites més ajuda amb això, no deixis de contactar-nos perquè el nostre equip t’assessori de forma personalitzada per a complir amb els teus objectius. I si aquesta informació t’ha semblat útil, comparteix-la amb els teus contactes!