60 anys de la tipografia Helvetica
El 2017 se celebren 60 anys de la creació de la tipografia Helvetica, una tipografia odiada i estimada per molts, però sense la qual és impossible entendre el disseny tipogràfic. Si encara no coneixes aquesta rockstar de les tipografies, acompanya’ns en aquest breu repàs per la seva història de la mà de Cristina Elias, la nostra experta en UX.
Neix la comunicació més democràtica i moderna, neix la tipografia Helvetica
En la dècada dels 50, passada la Segona Guerra Mundial, sorgeix la necessitat de reconstruir i comunicar de forma més oberta, més racional i més moderna. En aquesta línia, el disseny europeu viu el renaixement de velles tipografies d’impressió sans serif, entre les quals neix l’anomenat estil tipogràfic internacional o estil suís, impulsat, principalment, per dissenyadors de la zona.
És llavors, concretament el 1957, quan Max Miedinger crea l’Helvetica com a resposta a l’encàrrec de la foneria de tipografies Haas de redissenyar una font de pal -també denominada sans serif- amb un alt nivell de llegibilitat. El disseny es basa en tipografies ja existents com l’Akzidenz Grotesk, creada a finals del segle XIX.
Inicialment se l’anomena Neue Haas Grotesk, nom que conserva fins que la foneria Stempel adquireix els seus drets originals en 1961. És llavors quan rep el nom d’Helvetica -adaptació de “Helvetia”, Suïssa en Llatí- i es complementa amb una sèrie completa d’amplades i pesos. Amb aquest nom es llança comercialment una de les tipografies més utilitzades de la història.
L’Helvètica es converteix en la tipografia més popular i utilitzada
Es podria dir, sense treure’n els mèrits al seu disseny, que la tipografia Helvetica estava en el moment i en el lloc adequat, comunicant a la perfecció una necessitat social i protagonitzant els orígens de la imatge corporativa com a disciplina. Així ha evolucionat durant aquests 60 anys:
Anys 60 i 70 – La reina de la imatge corporativa
- A la dècada dels 60 a Estats Units es converteix en l’estàndard publicitari i de marca corporativa deixant enrere dècades de fonts amb guions cursius i logotips pictòrics.
Recopilación de 45 logotipos realizados con la famosa Helvetica: https://t.co/yGHwrK04tD pic.twitter.com/v0lQNuxBlu
— Lettering Time (@LetteringTime) 29 de agosto de 2017
Anys 80 – Apple inclou l’Helvetica en tots els seus productes
- El 1983, Linotype i la foneria Stempel redissenyen aquesta tipografia creant nous amplades i pesos més actuals a l’època, anomenant-la Neue Helvetica..
La belleza de #helvetica pic.twitter.com/1LNUD05xRD
— Pedro Llobet (@pedrollobet) 31 de agosto de 2017
- El 1984, Steve Jobs la inclou a Macintosh, fet clau per a l’èxit de la tipografia Helvetica.
- El 1989, Massimo Vignelli la converteix en la tipografia oficial de la senyalització del metro de Nova York. Probablement, un dels usos més coneguts de l’Helvetica.
Actualment apareix en multitud de logotips (Nestlé, Lufthansa), en els noms de botigues (American Apparel) en empreses de tecnologia (Microsoft, Intel, Apple) i podem veure-la amb freqüència en cartells, edificis i rètols per la seva versatilitat. L’Helvetica ens resulta familiar perquè està a tot arreu.
L’Helvetica en el present: ¿amor i odi?
Si parlem ara amb un dissenyador gràfic, probablement no es mostrarà tan entusiasta amb l’Helvetica com els dissenyadors de dècades anteriors; més aviat veurà l’Helvetica com una font tipogràfica sense personalitat, inexpressiva. En aquest sentit, el dissenyador Massimo Vignelli apunta al documental commemoratiu dels 50 anys de l’Helvetica que una bona tipografia no necessàriament ha de ser expressiva.
Aquesta diferència de visió pot ser la clau per entendre per què uns l’odien i els altres l’adoren. En el cas que siguis del segon grup, podràs gaudir del projecte 60th Anniversary Helvetica Typeface dut a terme per l’estudi Husmee amb motiu dels 60 anys de l’Helvetica, on van convidar 20 estudis nacionals i internacionals a dissenyar un pòster commemoratiu.
Congratulations on your 60th anniversary #60helveticahttps://t.co/R8JID6bRDC
@designbyatlas@MashCreative@Heystudio@wearebuild and more! pic.twitter.com/4mJ0ancRCACongratulations on your 60th anniversary #60helveticahttps://t.co/R8JID6bRDC
@designbyatlas@MashCreative@Heystudio@wearebuild and more! pic.twitter.com/4mJ0ancRCA— Estudio Husmee (@EstudioHusmee) 16 de junio de 2017
La veritat és que, ens agradi o no, l’Helvetica ha estat clau en la comunicació visual de la segona meitat del s.XX. Sí, pot cansar perquè està a tot arreu, però és com escoltar un tema clàssic, no aporta res nou, però sempre ens agrada escoltar-lo.