7 tendències de màrqueting digital per al 2021
El 2020 va trencar amb l’estratègia de màrqueting digital de moltes empreses i, alhora, els va obligar a canviar de rumb de forma accelerada per respondre a les noves necessitats dels seus clients. Ara, amb la vista posada en l’any nou, Marta Guardado, marketing manager de FHIOS, fa un repàs per les noves tendències que predominaran aquest 2021. Pren nota!
De l’storytelling al storydoing
Les marques ja no només expliquen històries, sinó que les duen a terme per demostrar el seu caràcter més social i solidari com, per exemple, a través d’accions responsables, donacions o iniciatives amb els més vulnerables. Aquesta tendència s’ha vist accentuada en el 2020 i l‘usuari actual, més sensible després de la pandèmia, només espera continuar veient com les seves companyies favorites mantenen aquest esperit social i desinteressat enmig de la crisi que encara continuarà en el 2021.
Per a dur a terme aquestes accions a través d’una correcta estratègia de màrqueting, cal saber involucrar a l’usuari, fer-lo partícip i incentivar el seu engagement. Només així, l’storydoing tindrà repercussió directa sobre com ens perceben els nostres clients i, per tant, en les seves accions amb la nostra marca.
L’usuari, el veritable influencer de la pandèmia
Encara que el UGC (User Generated Content) no és una novetat d’aquest any nou que entra, sí que és cert que adoptar les tendències que genera l’usuari com a inspiració per a la pròpia estratègia de les marques serà clau els pròxims mesos, com ja ho ha estat en el 2020.
Les previsions parlen que en el top trends seguiran els vídeos curts, els continguts efímers, els memes, els balls i els chaenges, sense oblidar els continguts en format àudio com els podcast i els audiollibres.
Per avançar-se a aquestes tendències les marques han d’estar al dia a dia dels seus usuaris per respondre el més ràpid possible als seus nous gustos. Només d’aquesta manera podran crear continguts virals que aconsegueixin abast i repercussió.
Omnicanalidad per guanyar comoditat
L’auge de les vendes en línia durant l’any passat –2 de cada 3 espanyols han comprat en línia en 2020 segons un estudi del INE– ha fet que aquelles marques que centraven la seva venda a les botigues físiques hagin hagut d’adaptar a marxes forçades la seva estratègia omnicanal. Així, s’han vist obligades a interconnectar tots els seus canals per intentar que l’experiència de compra del client no es vegi perjudicada per la pandèmia. Per això han realitzat algunes accions com la millora dels seus serveis d’atenció al client, l’estandardització de preus o la facilitat de les gestions en línia, entre altres.
A més, cal tenir en compte que aquest canvi de paradigma no és una cosa passatgera, sinó que és una tendència que ha arribat per quedar-se, i és que fins al 30% de la població assegura que després de la pandèmia comprarà més per internet, segons un estudi de la EAE Business School.
Customer journey automatitzat
El machine learning i l’IA continuaran arrasant com a noves maneres d’automatitzar molts dels processos d’una bona estratègia de màrqueting per generar missatges més efectius i que facilitin el viatge del client cap a l’objectiu últim: la compra.
En aquest context, no és cap secret dir que la pandèmia ha disparat l’ús d’Internet al nostre país i és que el 95,3% de les llars compten ja amb una connexió a la xarxa. Entre els serveis més utilitzats se situen les xarxes socials, les plataformes de vídeo en streaming i els serveis de missatgeria que, sens dubte, mantindran aquesta tendència a l’alça durant l’any vinent.
En aquest nou escenari, que cada vegada genera més i més dades dels usuaris, serà de vital importància per a les marques recopilar tota aquesta activitat en una customer data platform, on centralitzar tota la informació i treure-li el màxim profit gràcies al Data Science. Només d’aquesta manera, podran crear continguts personalitzats per a cadascun dels seus usuaris i, per tant, estratègies molt més potents i encertades.
Esdeveniments interactius, bidireccionales i allargats en el temps
Durant el 2020, i davant la impossibilitat de fer trobades presencials, la majoria de les companyies han aprofitat per realitzar esdeveniments online, a més de donar a conèixer els seus productes, han creat recursos de valor per als seus usuaris com a cursos gratuïts, ponències d’experts o taules rodones per parlar d’un tema concret.
El 2021 és una gran oportunitat per a testar, provar, experimentar i arriscar en aquest tipus d’esdeveniments en línia que continuaran sent la via de contacte més directa amb els nostres clients. En aquest moment que l’usuari està preparat per al canvi serà essencial saber arribar a ell, fer-li un seguiment i fidelizarlo, és a dir, actuar abans, durant i després de l’esdeveniment.
Branding i empatia, las claus per vendre sense que ho sembli
Els temps de ser agressiu i buscar la venda fàcil han quedat enrere. Ara els usuaris busquen més que mai una connexió sentimental, algú que els escolti, els entengui i els doni cert sentit de normalitat dins de l’excepcionalitat per sentir-se segurs i acompanyats.
Treballar la imatge de marca és una cosa accessible per a qualsevol, sempre que es tingui clar el missatge que es vol llançar i a qui es vol arribar. Per això, en el 2021 serà clau treballar en aquest vessant per tenir una imatge potent de marca que porti una satisfacció més gran de l’usuari i, per tant, a una millor predisposició a la compra.
La nostra aposta per al 2021: publicitat online, compres a WhatsApp i TikTok
A més de les tendències generals que marcaran aquest 2021 que comença, existeixen algunes apostes més concretes que crec que no hauríem d’oblidar.
D’una banda, Amazon, un vell conegut, que, a més de ser un dels grans beneficiats de la pandèmia per l’augment de compres en línia, ha vist com la seva divisió de publicitat digital s’ha convertit en una àrea de negoci clau que ha experimentat un creixement de fins a un 47%. Una pista que aquesta tendència anirà a l’alça és el fet que el 73% de les mil grans marques del món ja s’anuncien –i continuaran fent-t’ho aquest 2021- en la plataforma i, per tant, aquells que s’ho puguin permetre, s’aniran sumant a aquest nou ecosistema de publicitat en línia.
Una altra aposta segura és WhatsApp que, per fi, es llança al món del ecommerce i permetrà vendre directament a través de la seva app. Una demanda recurrent de consumidors i venedors que estic segura que serà tendència aquest 2021.
Finalment, no ens podem oblidar de l’ascens meteòric de TikTok, especialment durant la pandèmia. Ha estat l’aplicació més descarregada a nivell mundial en 2020, i es preveu que en 2021 abast els 1.200 milions d’usuaris únics. Impressionant, no us sembla?
No obstant això, la revolució que ha suposat l’aplicació xinesa va molt més allà de les xifres i és que ha creat un nou llenguatge no verbal entre els joves a través del ball i l’humor que continuarà imperant el nou any que entra.
Sigui com sigui, en totes les tendències que ens ofereix el 2021 l’usuari té un paper protagonista, per això, si vols conèixer més sobre com ha evolucionat l’experiència d’usuari des de la irrupció de la pandèmia, no et perdis el nostre post de Customer Experiencie en la nova normalitat post-COVID.