10 tendències perquè la teva marca triomfi aquest 2020
Els entorns digitals i la publicitat actual són tan canviants i efímers que ens obliguen a improvisar i ser flexibles constantment. No obstant això, sempre es poden fer algunes prospeccions de futur per saber què triomfarà en uns mesos. Si vols conèixer quines estratègies i aliances ens convenen perquè la nostra marca no s’ofegui en aquest cotitzat i densa mar que és avui internet i les xarxes socials, continua llegint per mantenir-te en marxa ?
Fa uns dies vàrem assistir a una màster class impartida al Cibernàrium de Barcelona Activa per Javier Velilla, soci director de Comuniza, i Víctor Puig, director general de Zinkdo. A la xerrada vam poder conèixer de la mà d’aquests experts en el sector quines eren les idees clau per construir i fer visibles online les marques que escriuran el futur aquest 2020. A continuació, us les expliquem:
1. Parametrització, més enllà del logotip
Una marca és més que un logo. Existeix (i ha d’existir) tot un codi visual que permeti als consumidors reconèixer la marca: una forma característica, una paleta exclusiva de colors, un llenguatge concret… Moltes campanyes de publicitat estan prescindint dels seus logos per donar protagonisme a aquests altres elements que els permeten distingir-se. És una manera de deixar l’egocentrisme de la marca per tornar-se un contingut d’aparença menys comercial, més pròxima, més viral. D’aquesta forma, es pot aconseguir establir un millor vincle amb els usuaris i augmentar l’engagement de les teves campanyes. Un exemple molt clar que van explicar els ponents és la campanya de Doritos de l’any passat, en la qual no s’esmentava ni el logo ni el nom de la marca, però, no obstant això, era fàcilment reconeixible saber qui estava darrere dels anuncis.
La campanya “Another Level” de Doritos fins i tot es va permetre el luxe de posar “Logo goes here”, amb el símbol triangular característic dels doritos, on havia d’anar el logo de la marca. Font: Control Publicidad.
2. El costat humà de les marques
Quan, com a usuaris, fem les nostres eleccions de compra, ens basem no només en el producte final, sinó en tot el que representa la marca que hi ha darrere. És per això que les marques cada vegada han de posicionar-se més en qüestions de transparència, equitat, sostenibilitat… I no sols cap a fora, cap als consumidors, sinó també cap als seus treballadors, fidelitzant el talent i tenint els seus propis ambaixadors “dins de casa”. D’aquesta forma s’humanitza la marca i es guanya credibilitat.
3. Més d’un, per a cadascun
Així com no volem el mateix cada dia i que els nostres gustos són canviants, les marques també han d’aprendre a moure’s en aquest entorn líquid, sabent adaptar la seva aparença i discurs per connectar amb l’usuari. Un exemple d’aquesta tendència seria el que fa la plataforma d’streaming Netflix amb les caràtules de les seves pel·lícules i sèries. No només té una per a cada contingut, sinó que, segons els perfils de consumidor que té definits, té diverses per a una mateixa pel·lícula o sèrie i, sobre la base del comportament de l’usuari en la plataforma, se li mostra una o altra.
Segur que ara que ho has descobert tu també et fixes en com canvien les portades de les teves sèries preferides a Netflix. Font: Clipset
4. Segmentació al detall
La realitat dels nostres consumidors i usuaris és diferent, i és per això que la comunicació també ha de ser diferent per a cadascun d’ells. Enfocar correctament una campanya o acció al nínxol específic ens pot reportar grans beneficis. És aquí on entren en joc els micro i nanoinfluencers, perfils amb menys seguidors però amb molta més credibilitat en camps o sectors concrets. Això ens obliga a treballar molt més en els nostres buyer persona i en els nostres possibles representants de marca.
5. La unión fa la força
No sempre podem fer-ho tot sols i, a vegades, qui històricament ha resultat ser el nostre enemic, pot convenir-nos com a amic. El cobranding prendrà força aquest 2020 i ens permetrà trobar noves oportunitats, alhora que combatem la saturació del mercat amb un cop d’efecte. Ho hem vist ja amb Mercedes i BMW en la unió per a desenvolupar cotxes autònoms o amb Coca-Cola i Pepsi, que aprofiten la seva publicitat per a enviar-se missatges i treure un somriure als seus consumidors.
Tot un exemple de solidaritat i esperit nadalenc el de Coca-Cola amb aquest acròstic. Font: La Publicidad.net
6. Davant la saturació, busquem la creativitat
L’abast orgànic cada vegada s’ha vist més reduït per part de les xarxes socials. Això ens deixa només marge o a fer grans inversions per a tenir visibilitat, o a recórrer a la creativitat amb missatges i formats que captin l’atenció de l’espectador, com vídeos curts, formats efímers i “espontaneïtat planificada”. Pista: els Stories d’Instagram poden ajudar-nos molt.
7. Explica’m a cau d’orella
I parlant d’explotar nous formats, també hem d’explotar un altre element que està trepitjant fort: la veu. Els assistents virtuals, l’increment de cerques per veu i la gran quantitat de podcasts emergents ens poden indicar que crear espais íntims amb els nostres usuaris a través de la veu pot ser una bona manera de mantenir la seva atenció.
8. Comunicació a l’era del multitasking
Ja no ens serveix fer només una cosa alhora. Vivim hiperconnectats i tenim la necessitat d’aprofitar el nostre temps fent diverses coses simultàniament (possiblement a causa del FOMO, Fear of Missing Out, la por de perdre’s el que està sent tendència). De nou, la importància de formats de comunicació que permetin a l’usuari consumir-lo mentre fa altres coses es fa evident i hem d’aprofitar-lo. Pista: en aquest aspecte el podcast pot ser el teu gran aliat.
9. Branding trencant fronteres
El branding no ha de quedar-se relegat a un departament de marca, sinó que ha de fer-se present en altres accions i aspectes de les empreses. “És una qüestió de veure el branding com un trajecte i no com una meta final”, va afirmar Javier Velilla durant la master class. D’aquesta forma, aconseguim tenir una coherència i aparença en tot el nostre discurs i accions que duu a terme l’empresa.
10. Del “un per a tots” al “un per a cadascun”
Més que una idea, aquest últim concepte és més aviat un resum i una manera de posar l’accent en la necessitat de la personalització, en el fet que el branding i la publicitat funcionen, i molt bé, com més concreta i ben estudiada està la nostra audiència.
Aquestes tendències ens han de servir com a guia per a saber cap a on s’estan dirigint les accions i estratègies del nostre entorn. I d’igual forma que dèiem que el branding traspassarà una frontera departamental, també veiem que tots aquests conceptes, que generalment veiem aplicats en el B2C, es veuran aplicats en el B2B. Que el nostre negoci es dirigeixi a altres empreses no implica que no hàgim de cuidar nostre branding, treballar i segmentar la nostra audiència, o usar la creativitat i nous formats per a atreure-la. Necessites més recursos? En aquest post et comptem com pots utilitzar el contingut per a atreure als teus clients i, aprofitem per a recordar-te que a FHIOS treballem amb marques tant B2C com B2B per a ajudar-te a dur a terme la teva estratègia de la forma més exitosa. Vols més informació? Contacta amb nosaltres i estarem encantats d’informar-te.