La publicitat digital en temps de COVID
La publicitat digital s’ha normalitzat fins a tal punt que convivim amb ella – en totes les seves versions- gairebé sense adonar-nos. Poca efectivitat tenen ja aquells pop-ups que ens assaltaven de manera intrusiva buscant el clic fàcil i sense miraments. Ara el que importa és personalitzar i donar al consumidor el que està buscant, d’una manera amable i creativa, perquè no percebi la publicitat com un missatge intrusiu del qual segurament vol escapar, sinó com alguna cosa que li pot aportar valor.
Vols saber més sobre tot el que pot aportar la publicitat digital al teu negoci en una època tan incerta com la que vivim? Continua llegint!
La demoinforcratització de la publicitat digital, més senzilla però més competitiva
Amb la digitalització, les xarxes socials i la importància d’estar connectats, la publicitat digital està a l’abast de tots. Des de la botiga de roba del teu barri fins a gegants d’Internet com Amazon o Apple recorren a les diferents tècniques de publicitat online per aconseguir diferents objectius; branding, interacció, trànsit, vendes… La publicitat digital, per tant, s’ha democratitzat donant lloc a plataformes cada vegada més especialitzades, i amb millors resultats, perquè tots puguem aprofitar els seus múltiples avantatges.
No obstant això, aquesta accessibilitat de la publicitat digital també es tradueix en més competitivitat, on el quin, l’on i el com són la clau per a aconseguir campanyes rendibles.
Però llavors, on posar el focus? La resposta és i serà sempre la mateixa: en el consumidor. Fer diana en el nostre target és cada vegada més senzill gràcies a les diferents opcions de segmentació de les plataformes de publicitat, on podem definir amb tot luxe de detalls al nostre consumidor (actual o desitjat) i delimitar l’abast dels nostres anuncis per barems com les seves característiques sociodemogràfiques (edat, sexe, nivell d’estudis, etc.), els seus hàbits (si li interessen les motos, les compres online o els productes infantils, per posar un exemple) o el seu comportament digital (ha interactuat amb el teu web, és un usuari nou o és un usuari recurrent, etc.).
Tipus de publicitat digital: els formats que has de conèixer
Potser quan naveguem per Internet no ens fixem en la quantitat de publicitat que ens envolta; bàners, vídeos, anuncis… Les possibilitats són moltes i molt variades, però no val apostar per totes elles, sinó que s’ha de buscar aquella que respongui millor als nostres objectius. A continuació, fem un repàs pels formats que no has de perdre de vista si vols aconseguir una estratègia de publicitat digital eficaç:
Publicitat nativa
És el tipus de publicitat integrada en el context visual d’un mitjà online amb la finalitat de fusionar-se al màxim amb el contingut del mateix i permetre, així, la navegació fluida de l’usuari en el site. D’aquesta manera, s’intenta respectar la llibertat d’elecció dels usuaris i donar-los un contingut de valor poc intrusiu capaç de generar-los confiança i engagement de la forma més natural possible.
Social ads
Social ads, com el seu nom indica, és la publicitat que ens arriba a través de xarxes socials, especialment, Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn i ara, TikTok. És una publicitat en alça que compta amb moltes possibilitats gràcies a l’ús generalitzat d’aquestes plataformes.
Per comptar amb una estratègia de publicitat digital d’èxit en xarxes socials és clau estar al dia de les novetats, formats i tendències, a més de saber quin tipus de públic podem trobar en cadascuna de les plataformes.
SEM (Search Engine Marketing)
El terme SEM fa referència a totes les accions, tècniques i estratègies que donen visibilitat a llocs web en els cercadors. No obstant això, la majoria de la gent es refereix al SEM quan parla, en concret, de les campanyes d’anuncis de pagament en cercadors com Google o Bing que es basen en les paraules clau que busquen els usuaris.
Encara que aquest tipus de publicitat té un gran abast, se sol combinar amb altres tècniques que millorin la seva efectivitat com el SEU o el retargeting.
Email marketing
L’email màrqueting és el tipus de publicitat que es difon a través de l’enviament d’emails a bases de dades prèviament treballades. No obstant això, el secret d’aquest tipus de campanyes està en segmentar aquest públic el màxim possible i treballar un missatge personalitzat i adaptat a les necessitats de cada segment. D’aquesta manera, s’aconsegueixen emails amb més conversió que poden derivar en altres campanyes d’email màrqueting més concretes. L’objectiu és que, a mesura que avanci la nostra estratègia, s’aconsegueixin emails amb major i millor impacte.
Display
La publicitat display és un format publicitari que utilitza bàners formats per text, imatge, àudio i fins i tot vídeo i que, normalment, se situen en una web relacionada amb el producte o servei anunciat. Com és un dels formats més clàssics de publicitat digital, compta amb moltes opcions de segmentació, a més d’un gran públic sobre el qual poder impactar.
Retargeting
El display va evolucionar de manera intel·ligent cap al retargeting, un tipus de publicitat que aprofita la informació dels usuaris recollida a través de cookies per mostrar-los anuncis d’acord amb les seves últimes accions. Per exemple, si has buscat sabatilles en Internet, el retargeting és el responsable que en els llocs web que visitis et persegueixin anuncis de sabatilles durant els pròxims dies.
Video i mobile ads
Encara que no són tipus de publicitat digital en si mateixos, tant el vídeo com el mobile mereixen una menció especial.
El vídeo és un format que s’ha tornat essencial en la publicitat online pel seu alt nivell de viralitat i l’atenció que capta entre els usuaris. Així mateix, els anuncis pensats especialment per a mobile són claus perquè la teva estratègia funcioni ja que, des de fa uns anys, les cerques a través del mòbil superen a les de desktop. A l’hora de dissenyar els teus anuncis per a mobile hauràs de pensar en els formats més adequats, les mesures, les funcionalitats, etc. dels dispositius mòbils.
Com adaptar la teva publicitat digital a temps de post-pandemia
Després d’una època com la que hem viscut, sense precedents recents, sense previsions segures, sense un referent en el qual poder basar-nos; la publicitat digital ha capejat bastant bé el temporal trobant en una situació inesperada, oportunitats mai abans viscudes.
No obstant això, moltes companyies, per por al desconegut, van optar per l’austeritat en les seves campanyes o, directament, van pausar qualsevol acció publicitària durant alguns mesos. D’una banda, no sabien quin tipus de campanyes llançar davant una situació mai vista en l’últim segle perquè no comptaven amb un referent sobre el qual basar-se. A més, tampoc estaven segures de si publicitar-se, en un moment tan delicat per a tots, seria una cosa que els seus clients rebrien positivament. Però res més lluny de la realitat: el client seguia aquí, però necessitava coses diferents i, per tant, l’estratègia devia reenfocarse i adaptar-se a les seves noves necessitats i perspectives.
Les necessitats i hàbits de consum han canviat i la publicitat digital ha d’adaptar-se a ells
Segons la prestigiosa consultoria internacional Kantar deixar de banda la publicitat digital en temps del COVID-19 no només no és necessari, sinó que podria ser contraproduent per a tota l’estratègia de màrqueting d’una companyia a mitjà i, fins i tot, llarg termini.
És obvi que s’han d’ajustar costos, estratègies, missatges… Però fins i tot en les crisis, és necessari continuar anunciant-se per romandre en el top of mind del consumidor i que aquest es quedi amb la idea que, fins i tot en els moments més difícils, “som aquí”.
Per posar un exemple, segons un informe elaborat per la mateixa consultoria, eliminar l’estratègia de publicitat en temps de crisi repercuteix directament en les vendes d’un negoci. Així, si per exemple durant dues setmanes una companyia eliminés la seva activitat publicitària online habitual, podria reduir les seves vendes en fins a un 5%.
Ara, i després d’uns mesos intensos per a tots, podem extreure algunes conclusions que poden ajudar a les estratègies de publicitat digital de les marques:
No quedar-se només amb els números
Encara que els KPI són una bona manera d’avaluar una campanya, no hem de quedar-nos només amb això, sinó que cal veure més enllà de les dades. Per exemple, una campanya de branding a Instagram pot tenir molt d’abast i aconseguir un CPM molt baix, però ens hem de preguntar ha aconseguit el seu objectiu?, ha canviat la imatge de marca que tenien els meus usuaris?, ha millorat?, ha empitjorat? Les xifres són importants, però sempre dins d’un context.
Adequar els missatgs als teus valors de marca
El consumidor demanda més transparència que mai. A més, vol veure que la marca es preocupa, no sols per ell, sinó per la societat en general. En aquest context, i encara que les vendes sempre són importants, cal potenciar el missatge d’empresa responsable i fer partícips d’aquesta filosofia als nostres consumidors.
Si portem aquesta idea a la pràctica, ara mateix seria més recomanable enfocar-se en campanyes de reconeixement de marca, abast i interacció, que en aquelles que només busquen la conversió més pura i dura.
Mantenir-se en el top of mind i evolucionar amb els canvis
És obvi que cal tenir una estratègia i treballar concorde a ella, però només és una guia que s’ha de poder canviar de manera àgil i ràpida en funció del feedback que ens doni la nostra audiència. Si actuem d’aquesta manera, ens mantindrem en el top of mind dels consumidors, donant-los el que busquen i recordant-los que nosaltres també evolucionem amb ells.
I si arribats a aquest punt, creus que necessites una empenta en la publicitat digital de la teva empresa, no dubtis a contactar amb nosaltres i explicar-nos els teus objectius. Segur que junts trobarem la manera d’aconseguir-los!