Per què el Mobile Marketing és imprescindible?
Cada cop hi ha més gent amb dispositius mòbils amb accés a Internet i es preveu que el 2017, el 79% de les connexions a Internet a nivell global seran a través del mòbil, que ja s’ha consolidat com el dispositiu preferit per navegar, comunicar-se, descarregar informació, visualitzar vídeos i jugar.
Mica en mica, comprar a través del mòbil també està agafant força i les empreses ho tenen en compte a l’hora d’oferir, promocionar i vendre els seus productes o serveis: el Mobile màrqueting i l’ecommerce adaptat als dispositius mòbils són les claus del futur (i del present!).
Amb el mòbil, ja no cal cartera
Els consumidors s’han anat adaptant a les noves tecnologies i les empreses s’han anat adaptant a les seves necessitats de compra: el màrqueting interactiu és la nova base del mercat. Es tracta d’utilitzar tècniques i recursos digitals amb la finalitat de facilitar la comunicació entre l’empresa i el consumidor.
La combinació d’Internet i els dispositius mòbils ha donat encara més força a aquest tipus de màrqueting i les noves opcions a l’hora de fer campanyes promocionals s’han multiplicat: destaquen les Apps, la publicitat mòbil des d’Internet, el Mobile commerce, serveis basats en geolocalització i un IoT cada cop més present.
Amazon, que sempre va un pas per davant, ja ha obert la seva primera botiga física on l’únic que cal per poder comprar és un mòbil, tenir un compte d’Amazon i l’app d’Amazon Go. Ja vam avançar les tendències per al 2017 –haurem d’afegir els establiments que combinen l’experiència real amb la virtual?
Adéu, SMS; Hola, SEM!
SMS, MMS, Bluetooth… Et sona? Tot i que encara estan presents al món del màrqueting, no descartis que aviat te n’hagis d’acomiadar: les noves estratègies de publicitat mòbil, que augmenta del 6% el 2013 a un previst 52% el 2018, els està agafant el relleu. Entre aquestes destaquen el Display i el SEM.
Segons un Estudi Personalitzat de Google/Nielsen sobre la ruta de compra en Dispositius Mòbils, el 48% de tot el que busquem per Internet des de dispositius mòbils comença en motors de cerca. En les compres per Internet fetes des del mòbil, el percentatge de consumidors que inicia el procés en motors de cerca és un 74%. És per això que les agències inverteixen cada cop més en publicitat mòbil.
Aquestes dades també són determinants sobre els dissenys web: el Mobile First guanya terreny. Continguts concisos, paraules clau i dissenys ajustats a pantalles petites són la nova manera d’enfocar el desenvolupament web.
Per què aquest canvi?
Segons les últimes dades obtingudes de l’Estudi Anual de Mobile Marketing 2016, ja és un 94% de la població espanyola entre 16 i 65 anys que utilitza el mòbil, majoritàriament smartphones. Espanya, juntament amb Hong Kong i Xina, és el país del món on més ús es fa d’Internet des de dispositius mòbils.
Dades que animen els inversors
D’acord amb el mateix estudi de IAB, dediquem unes dues hores i mitja diàries a l’ús del mòbil, ja sigui com a activitat principal o bé complementària a la de veure la televisió (l’anomenat Second Screen).
D’entre les Apps que més utilitzem als smartphones destaquen el Facebook i el WhatsApp i, a les tablets, el Facebook i els jocs. Fins ara, els usos d’aquests dispositius han sigut funcionals o d’entreteniment; mica en mica, cada cop hi ha més gent que utilitza els dispositius mòbils per a fins comercials.
Font: Giphy
Nou de cada deu enquestats han admès haver usat en alguna ocasió l’smartphone en processos de compra. Els usos principals es classifiquen de la següent manera:
- Un 32% l’utilitza de manera habitual per buscar característiques i informació d’un producte en particular, i un 50% diu haver-ho fet puntualment.
- Un 32% compara preus d’altres productes similars habitualment, i un 46% de manera ocasional.
- Un 26% dels enquestats busca opinions d’altres usuaris de manera regular, i un 46% ho fa de manera puntual.
Aquestes dades animen els anunciants a invertir en publicitat a Internet i sembla que el 2018, el 60% dels seus ingressos procedirà dels dispositius mòbils.
A què es deu aquest augment en l’ús del mòbil en processos de compra?
La resposta és fàcil: per la comoditat i la facilitat que ofereixen aquests dispositius. Les categories que més destaquen són les de moda, oci, viatges i electrònica.
Des de comprar fins a aixecar peses, el mòbil ho ha fet tot possible. Font: Giphy
Actualment, només un 40% dels enquestats a l’estudi de IAB diu haver comprat a través del mòbil; la resta no s’atreveix a fer el pas, bé perquè preferiria una pantalla més gran durant el procés o per falta de confiança. L’ecommerce ha de concentrar els seus esforços en construir una relació de confiança amb els possibles clients. Tres maneres fonamentals de fer-ho són:
- Utilitzant plataformes de pagament de confiança, amb segells i credencials
- Mostrant comentaris de clients reals
- Donant una atenció al client ràpida i efectiva
Aquest últim punt és clau. Segons un estudi de Verint Systems, la retenció de clients de botigues online ha caigut un 7% el darrer any; tanmateix, el 38% dels consumidors que han rebut una bona atenció al client per part de la marca tendeixen a repetir. Per tant, potenciar aquest servei és fonamental en les estratègies de fidelització de les empreses.
El Mobile Marketing ja és un fenomen que està determinant el futur de la publicitat, l’economia i, en general, de la societat. A poc a poc, el consumidor va guanyant confiança i l’ecommerce ja és una realitat. A la compra online s’hi afegeix el pagament en establiments a través d’Apps o del contactless. Tot i que hi ha poca immersió, el seu ús és cada cop més habitual (destaca el pagament per aplicacions mòbil), sobretot quan es tracta de quantitats petites.
A FHIOS, l’ecommerce és un dels principals serveis que oferim: des de la primera fase fins l’última, els projectes en què treballem passen per processos específics d’estratègia, conceptualització, UX, disseny, SEO, programació i maquetació. Els nostre equip de QA i s’assegura del bon funcionament de la feina feta per poder garantir la millor qualitat dels nostres serveis. A més a més, també treballem en projectes de manteniment amb clients com DKV o Nescafé Dolce Gusto. Per a nosaltres, innovació és futur!