Metavers: les claus per a la teva empresa
Facebook va marcar un abans i un després en l’era digital fa ja 15 anys. Zuckerberg va crear una nova eina social que va permetre a diferents generacions comunicar-se amb els seus amics, familiars, excompanys d’escola… d’una forma totalment diferent a la que estaven acostumats i, com deia el seu claim: gratis per sempre. Adéu als SMS indesxifrables i la missatgeria instantània, fins llavors gairebé exclusiva dels ordinadors, que havien de pagar (i patir) els pares dels millennials. En canvi, per als zellenials això de les xarxes socials està més que normalitzat, perquè han nascut i crescut amb elles. No obstant això, amb el temps, les tecnologies evolucionen i arriben innovacions tecnològiques que ni els zellenials s’esperaven.
14 anys més tard de la creació de Facebook, Zuckerberg ha decidit canviar el nom per Meta, però per què ara?, us preguntareu. La resposta és fàcil: per a canviar la visió, una mica estancada, que es té de la xarxa social, i ser l’impulsor definitiu d’una nova forma de comunicació i interacció entre nosaltres. Així és, Meta arriba per a inaugurar un nou món virtual, el metavers, un concepte que ja es va introduir en la novel·la Snow Crash de Neal Stephenson en 1992.
Però, què és el metavers i què pot aportar a la teva empresa? Continua llegint i ho descobriràs.
Què és el metavers?
El metavers és un univers virtual que permet connectar-se amb altres usuaris mitjançant un avatar personalitzat. Te’n recordes de la plataforma Habbo? Ens apostem una criptomoneda que la generació millennial sí que se’n recorda d’aquest precursor del metavers que va sorgir l’any 2002.
Imagina el teu petit avatar passejant per un món virtual on et vas trobant als teus amics, familiars o companys de treball per a entaular una conversa, jugar a videojocs, quedar per a anar de compres o prendre un cafè, etc. Tot això, i més, es farà realitat amb el metavers.
Per què tothom parla del metavers i quina serà la seva funció en les empreses?
El fundador i creador de Facebook va acabar l’any canviant el nom de l’organització per Meta amb l’objectiu que els usuaris comencin a relacionar Facebook amb el metavers.
Encara que podem arribar a pensar que amb aquesta nova tecnologia passarem molt més temps davant de les pantalles, segons Zuckerberg el seu objectiu principal és “millorar el temps que estem davant d’elles”.
A més, per al món empresarial, el metavers no pot passar desapercebut, ja que ens permetrà realitzar les activitats del dia a dia combinant-les amb la realitat física i virtual. Però llavors, per què és important destacar aquest punt en el món empresarial?
- Comunicació digital més pròxima i immersiva per als clients, on podran interactuar entre si i, fins i tot, intercanviar opinions de productes. El boca a boca cada vegada serà més virtual.
- Noves oportunitats de negoci, ja que dins del metavers les empreses tindran la possibilitat de promocionar els seus productes i/o serveis, vendre’ls o donar una atenció al client millorada.
- Més bidireccionalitat. Encara que les xarxes socials se suposa que ja són plataformes on ha d’haver-hi bidireccionalitat entre client i marca, el metavers promet un entorn molt procliu a la interacció entre totes dues parts, fet que pot millorar la captació i també la fidelització dels usuaris.
- Normalització de la tecnologia blockchain. Es preveu que en el metavers l’ús de criptomonedes i tokens no fungibles, i, per tant, l’ús de tecnologia blockchain, estigui normalitzat i permeti fer diferents transaccions dins d’aquest univers virtual, un procés que les empreses hauran d’incloure en la seva estratègia del metavers.
I… què guanyen les empreses amb això?
Aquest nou món virtual requerirà múltiples tecnologies, perfils que possiblement encara no existeixen i eines especialitzades. Tot això farà que se susciti el desenvolupament d’altres empreses tecnològiques com a companyies que comercialitzen amb realitat augmentada, IoT, 5G o Intel·ligència Artificial. A més, les possibilitats també abasten empreses que no són del sector tecnològic, ja que el metavers els permetrà, precisament això: introduir-se en el món digital d’una forma senzilla i híbrida amb el món físic. Us posem alguns exemples de les infinites oportunitats de negoci en el metavers de Facebook:
- Els retailers podran vendre peces i accessoris per als propis avatars.
- Les constructores podran vendre parcel·les digitals i dissenyar cases virtuals.
- Els centres comercials s’estendran al món virtual per oferir als usuaris els seus serveis.
- En educació es podran realitzar classes virtuals per experimentar un aprenentatge més immersiu. Imagines poder estudiar biologia, astronomia o història de la manera més realista possible? Amb el metavers serà possible.
- Per a les agències de publicitat serà tot un repte començar a generar campanyes i esdeveniments en el món virtual. Amb això s’obre la possibilitat de, per exemple, poder anar a un festival de música o veure de primera mà, i sense sortir de casa, street marketing, és a dir, diferents accions publicitàries que tenen lloc en l’espai públic i, en aquest cas, virtual.
Com evolucionarà el metavers?
Encara que aquest nou món virtual sona gairebé a ciència-ficció, res més lluny de la realitat. Malgrat que encara és molt aviat per a confirmar el seu grau de fiabilitat, segons les prediccions de la prestigiosa consultora Gartner es preveu que el 25% de les persones passaran, almenys, una hora al dia en el metavers l’any 2026 duent a terme tota mena d’activitats, des de participar en esdeveniments o en activitats educatives fins a jugar, relacionar-se, comprar o treballar. Si la bola de cristall de Gartner no s’equivoca, podríem dir que abans d’adonar-nos estarem fent reunions amb l’equip, amb clients o fins i tot amb col·legues en un món totalment virtual… això i molt més!
Actualitzar-se amb les innovacions és important per a poder desenvolupar una transformació digital òptima en les empreses, per això, en FHIOS sabem que com més coneixement tinguem de les tendències digitals, més experts serem en el que millor sabem fer: assessorar els nostres clients. És per aquest motiu que, estem segurs que quan el metavers arribi a les nostres vides, estarem preparats per a ajudar les empreses a afrontar els reptes digitals que ens portarà aquesta nova realitat.
Contacta amb nosaltres per a qualsevol dubte que tinguis sobre el metavers o si necessites assessorament per a començar a transformar la teva empresa digitalment.