Les claus del lideratge femení a l’era digital
La nova era digital és un desafiament constant que ens concerneix a tots, per això, ens hauríem de preocupar que gairebé la meitat de la població no estigui representada com es mereix en aquest nou ecosistema.
Encara que el 2019 ha estat un any rellevant per a la dona gràcies a iniciatives i moviments amb seguiment massiu en l’agenda social i política, l’àmbit digital encara té un llarg camí per recórrer per arribar a la igualtat, especialment en els llocs directius.
Encarna Leal, la nostra directora d’organització, analitza la tendència del rol de la dona en l’entorn digital, el seu lideratge i les accions que hem d’emprendre entre tots per aconseguir empreses més igualitàries.
La transformació digital necessita dones
Encara que als últims anys hi ha hagut un impuls del lideratge femení i de la reivindicació de dones en llocs de direcció, el cert és que els percentatges encara estan molt lluny de la paritat: només el 16% de les dones ocupen un lloc d’alta direcció a Espanya, segons l’últim informe d’ICSA Grupo i EADA Business School.
No obstant això, en el cas de les startups, les perspectives són més positives ja que el 50% dels CEO d’empreses de nova creació són dones, segons l’informe Women in Tech 2019 de Silicon Valley Bank.
Font: Women in Tech 2019
Però, per què és tan important la igualtat al món digital? El sector tecnològic ens planteja múltiples desafiaments, entre ells, la creació de nous perfils per respondre a les necessitats del vertiginós món tecnològic que ara mateix té una gran manca de personal especialitzat. Així doncs, com donarem resposta a tots aquests reptes, si la meitat de la població no forma part de la solució? És obvi que les dones han de ser una part activa davant d’aquesta crisi de captació de talent que, segons les últimes estimacions de la Comissió Europea, tindrà aquest any una demanda de 500.000 llocs tecnològics a cobrir a Europa.
A més, cal tenir en compte que el món tecnològic i digital neix de la innovació i que aquesta sorgeix quan persones amb diferents punts de vista i perspectives s’uneixen i creen una cosa nova. Molts estudis demostren que els equips amb major diversitat – incloent la diversitat de gènere- són els que creen solucions més innovadores i d’acord a les necessitats de la població. En concret, segons l’informe “Dones a l’Economia Digital 2018”, desenvolupat per l’Associació Espanyola per a la Digitalització (DigitalEs), les companyies que compten amb majors nivells de diversitat entre les seves files són més innovadores, i les que tenen més dones en plantilla són més competitives i, per tant, més resistents a les crisis econòmiques.
Si parlem del pol oposat, és a dir dels llocs més precaris i menys especialitzats- segons l’últim informe de l’INE, ocupats en el 74% de les vegades per dones-, veiem que el creixement de la robotització i digitalització empeny irremeiablement a la seva desaparició. Per tant, aquesta necessitat de dones al món digital també és una necessitat imperant per la viabilitat d’una economia sostenible i amb alts percentatges d’ocupabilitat.
D’altra banda, les xifres avalen aquest impacte positiu de la inclusió de les dones en l’entorn digital, especialment en llocs de comandament, doncs segons l’informe Women in Digital de la Comissió Europea, la participació de més dones al mercat de treball digital podria generar un increment anual del PIB de 16.000 milions a Europa, la qual cosa crearia un mercat digital més competitiu i productiu.
A més, la bretxa que tradicionalment ha existit en les habilitats digitals i tecnològiques entre homes i dones s’està tancant a marxes forçades gràcies a la digitalització de les noves generacions. Ja no existeix gairebé cap diferència entre nois i noies quant a habilitats digitals es refereix, per això, per què hauria de diferir la seva responsabilitat en el futur de la tecnologia si tots dos són igual de partícips?
Font: Informe Mujeres en la economía digital en España
Sembla que tots aquests aspectes fan del món digital un lloc més propici a la igualtat de gènere i els últims informes així ho avalen. Segons l’estudi de Digital ES la bretxa salarial és molt més ajustada en el sector digital a Espanya: el 8,9% en les TIC enfront del 14,2% en la resta de sectors. Així mateix, sembla que el sector digital valora més a les dones que altres sectors, perquè de mitjana cobren un 3,1% més que dones amb característiques similars en altres sectors, fet que no succeeix en el cas dels homes.
Característiques diferencials del lideratge femení
L’any 2018 només el 24% de les dones ocupaven llocs d’alt nivell en el món segons el rànquing de Grant Thornton 2018, una cosa sorprenent tenint en compte que fins al 80% de les decisions de compra, de les quals depenen les vendes de les empreses, són preses per dones. Com es comenta des de la iniciativa Women In Leadership d’IESE, hi ha més homes de nom John en consells de direcció que total de dones CEO al món, ¡déu ni do!
Tot i que la dona troba molts obstacles en el seu camí cap a alts càrrecs, analitzem el costat positiu del lideratge femení i anomenar les habilitats que les poden empènyer cap a la meta:
-
- Més empatia: l’empatia és importantíssima per liderar però, a més, cobrarà encara més rellevància en el futur quan l’adopció de la IA automatitzi moltes de les tasques mecàniques que avui dia duen a terme els líders.
- Major predisposició al canvi: són més flexibles davant la realització de tasques desconegudes i menys reticents a la transformació professional. Aquestes són qualitats molt útils en un món on els dispositius i les eines tecnològiques estan en constant evolució.
- Orientades a les persones: són més receptives a les necessitats de cada individu de l’equip, i a les motivacions i frustracions que afecten la seva situació, la qual cosa els permet parar atenció tant al clima laboral com als resultats obtinguts.
- Una altra visió. Aporten un altre punt de vista poc present a les sales de juntes d’empreses tecnològiques on, en cas contrari, es corre el risc de tenir idees esbiaixades que no donaran les solucions que la societat necessita.
- Intel·ligència emocional. En les companyies que busquen la transformació digital cada vegada és més important la gestió i la cerca d’organitzacions eficients, aquí és on les habilitats socials i emocionals juguen un paper clau per fer que cada peça encaixi al trencaclosques.
Accions per impulsar el lideratge femení al món digital
Les accions que s’han d’emprendre per incentivar la inclusió de la dona al món digital i, especialment al lideratge d’empreses del sector, són moltes i molt variades.
-
Una feina de tots
La igualtat al món digital i a les seves sales de juntes és una meta per la qual hem de lluitar tots i totes. És un error pensar que el lideratge femení és una lluita només de les dones, ja que és una batalla de la societat per aconseguir un món més just que ens ha d’implicar a tots. Per tant, els líders- tant homes com dones- han de reivindicar el lideratge femení i a participar en esdeveniments que el promoguin.
-
Identificar i visibilitzar models i referents femenins del sector
Cal impulsar la visibilitat de les dones en els fòrums de debat, tant públics com privats, per a donar-los veu en un món on compten amb poca representació.
-
La igualtat comença a l’educació
Les nenes d’avui, i treballadores de demà, han de ser conscients que la transformació digital també depèn d’elles. Per això, és imprescindible que els avanços, descobriments i aportacions de les dones en el desenvolupament tecnològic estiguin més presents en el temari educatiu. Això farà que les dones del demà es converteixin en una força laboral més poderosa en el sector digital i estiguin preparades, tan tècnicament com psicològicament, per liderar projectes tecnològics.
-
Promoure pràctiques empresarials inclusives
Hi ha molts fronts oberts en aquest aspecte però els més importants són reduir la bretxa salarial, impulsar processos de selecció més inclusius i fomentar la conciliació de la vida laboral i familiar.
Així mateix, hi ha altres pràctiques menys habituals però igual de vàlides per aconseguir la igualtat a les empreses com formar als responsables de selecció en matèries de paritat, establir quotes paritàries en plantilla o implementar sistemes de promoció objectius i transparents.
FHIOS, una empresa igualitària
Encara que hi ha molta feina per fer, des de FHIOS treballem dia a dia per convertir-nos en una empresa igualitària que ofereixi les mateixes oportunitats a homes i dones. Avui dia, el nostre Comitè de Direcció està compost per 2 dones i 3 homes, en concret, per Encarna Leal com a directora d’Organització i Nati Verdaguer com a directora d’Operacions.
De la mateixa manera, promovem la inclusió de la dona en tots els perfils possibles de les diferents àrees de la nostra empresa per reduir els estereotips de gènere i demostrar que el sexe no està renyit amb el desenvolupament d’una carrera laboral. Comptem amb dones en tots els departaments; comercial, relacions humanes, disseny, sistemes, gestió de projectes, administració, màrqueting… que suposen gairebé el 30% del total de la nostra plantilla.
Vanesa Diaz, Content Marketing Manager; Encarna Leal, directora d’Organització; Paula Findlay, UX Designer, i Vicky Pinto, Project Manager, durant la xerrada que van fer als alumnes i a les alumnes del CEIP Les Mimoses sobre la igualtat al món digital com part de la iniciativa Inspiring Girls
Així mateix, fomentem la igualtat de gènere a través de polítiques basades en aquest aspecte com la conciliació familiar, la possibilitat de realitzar teletreball, remuneració i promoció basada en capacitats o incentius per a les famílies com el tiquet escola bressol.
Des de FHIOS també hem col·laborat amb algunes iniciatives que impulsen el lideratge femení com, per exemple, Inspiring Girls, un projecte que té com a objectiu ajudar les nenes en edat escolar a creure més en si mateixes i augmentar la seva ambició professional en tots els camps, eliminant així la idea que ser dona és una limitació.
Vols saber més sobre la nostra cultura empresarial? Segueix-nos a LinkedIn i coneix el dia a dia de la nostra empresa i totes les accions que emprenem per a fomentar una societat més justa i igualitària.