La transformació digital en el sector tèxtil
Cada any són més les empreses tèxtils que inicien o potencien la seva transformació digital. Per això, han d’adaptar processos, productes i maneres de treballar si no volen perdre el tren digital. I no és d’estranyar, perquè el Clúster Català de la Moda (Modacc) calcula que amb la transformació digital els sistemes de producció de la indústria tèxtil seran un 30% més ràpids i un 25% més eficients, de manera que qui no competeixi digitalment estarà destinat a desaparèixer.
El nostre Chief Strategy Manager, David López, analitza en l’últim número de la revista de AITEX (Institut Tecnològic del Tèxtil) les claus i els passos a seguir per iniciar la transformació digital d’una empresa del sector tèxtil i avui, ens trasllada la seva visió del tema. Vols saber més? Comencem!
Passos per iniciar la transformació digital en el sector tèxtil
A diferència del que es podria pensar, la transformació digital en el sector tèxtil no es limita a l’ús d’un software, una app o un sistema d’Intel·ligència Artificial (IA) per distribuir o vendre productes, sinó que és un procés que va molt més allà. La transformació digital és una nova manera de pensar i d’actuar que implicarà, en més o menys grau, a tots els processos de l’empresa i, per tant, a la seva organització i gestió.
Existeixen 4 passos imprescindibles que s’han de seguir per iniciar amb èxit la transformació digital d’una empresa tèxtil:
-
Anàlisi interna i externa de la companyia. No n’hi ha prou amb conèixer la nostra organització, sinó que hem de conèixer l’entorn que ens envolta. Per això, abans de posar en marxa la migració al món digital, cal analitzar el mercat en el qual opera la nostra companyia i les seves condicions PESTEL (polítiques, econòmiques, socials, tecnològiques, ecològiques i legals). De la mateixa manera, caldrà realitzar un microanàlisis PORTER, o el que és el mateix, estudiar als nostres proveïdors, clients, el mercat, la nova competència i els productes substitutius. Per part seva, l’anàlisi interna ha d’incloure una exhaustiva reflexió sobre la nostra empresa, tenint en compte, sobretot, els recursos dels quals disposem i, per tant, les possibilitats reals de transformar-nos digitalment.
-
Fixar objectius SMART(Simples, Mesurables, Assolibles, Realistes i Temporals), és a dir, ser realistes i veure quines són les metes que podem aconseguir tant a curt com mitjà i llarg termini. D’aquesta manera, podrem anar consolidant pas a pas la transformació digital i avançar de manera responsable i segura abans de fer el següent pas.
-
Una vegada tinguem definides les metes que volem aconseguir, caldrà buscar la manera d’arribar-hi a través de la definició d’un conjunt de projectes encaminats a poder transformar l’empresa. És en aquest punt en el qual s’han de concretar les mesures que es prendran per iniciar la transformació digital. Per a això, la companyia ha de valorar diferents alternatives, tenint en compte els seus avantatges i desavantatges, calcular els retorns d’inversió i, “fer números” abans de llançar-se a aquesta nova era digital. Quan tinguem seleccionats els projectes o recursos en els quals s’invertirà, s’hauran d’ordenar per ordre de prioritat en funció de la urgència, importància i mitjans necessaris.
-
Finalment, s’haurà de gestionar la posada en marxa de cadascun dels projectes que s’hagin definit en el punt anterior de la forma més controlada i responsable possible.
Quines són les estratègies que pot adoptar el sector tèxtil per aprofitar la transformació digital?
El sector tèxtil presenta una cadena de subministraments complexa, en la qual estan implicats molts actors i en la que cada vegada hi ha més urgència en els processos. Inditex és un dels líders mundials del tèxtil i, per això, té un procés totalment optimitzat on la tecnologia és una de les claus del seu èxit, no sols en la distribució sinó també en la seva cadena de subministrament que veiem a continuació, on la logística i la producció juguen un paper clau:
En la figura de la cadena de valor d’Inditex veiem els diferents passos pels quals passa la peça fins a arribar al consumidor final i tots els agents que intervenen en la seva producció. Encara que aquest esquema només reflecteix la venda física, caldria afegir tota la logística i processos que, d’altra banda, inclou la venda online d’Inditex que només l’any passat va aconseguir els 3.200 milions d’euros en vendes online, suposant un 14% de les vendes totals del gegant tèxtil.
Davant aquest escenari, hem de tenir en compte que l’empresa tèxtil, depenent de la seva maduresa digital, haurà d’optar una via o una altra per a la seva transformació digital. Encara que existeixen moltes opcions, hi ha dues grans estratègies per les quals aposta la indústria tèxtil:
Estratègies per augmentar vendes
En aquest punt la transformació digital tindrà com a objectiu satisfer més i millor al client a través de tàctiques com reduir els temps de lliurament, oferir seguiment del producte, creació de nous productes d’acord amb les seves necessitats o les seves peticions, etcètera.
Les empreses que vulguin explotar aquesta via poden fer-ho de moltes maneres ja sigui a través d’actius propis (App, ecommerce), o plataformes de tercers (Amazon, Alibaba). A això se li sumen les tàctiques habituals del tèxtil que també s’han d’adaptar al món digital com el cross-selling o el up-selling, o fins i tot, un replantejament del propi model de negoci per aprofitar els avantatges digitals.
Estratègies per augmentar el marge de benefici
Aquest vessant engloba totes aquelles accions encaminades a reduir els costos per a augmentar el marge de benefici. Així, s’han d’optimitzar els processos productius a través de la simplificació de procediments, l’aprofitament de la innovació (interna o externa), la inversió en nova maquinària o l’ús de la tecnologia 4.0 (robòtica, IoT o sistemes de gestió d’inventaris, entre altres).
Finalment aquesta reducció de costos podria, fins i tot, permetre’ns baixar el preu del producte final i, per tant, suposar un augment de les vendes.
La transformació digital implica un canvi de mentalitat
Com ja hem comentat, la transformació digital és tot un compendi de canvis que no s’han d’emprendre si abans no s’és conscient de tot el que implica. Prèviament s’ha de fer un replantejament de la visió i l’estratègia, de l’estructura del negoci i de la cultura empresarial per estar segurs que estem preparats per al canvi.
L’organització del negoci també ha de reestructurar-se per poder competir de la forma més òptima en el mercat quan es té la tecnologia com a arma clau. Per això caldrà tenir molt clar quin és l’estat actual de la nostra companyia (estat inicial) i quin és aquell al qual volem arribar (estat desitjat) dins de les nostres possibilitats.
En aquest nou escenari sorgeix una oportunitat digital per a les empreses, és a dir, un avantatge competitiu gràcies a la tecnologia que cal saber aprofitar en cadascun dels mercats, especialment ara que els usuaris estan perdent el recel a la compra online. Tan és així qu, segons la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), el tercer trimestre de 2018 el comerç electrònic supera a Espanya els 10.000 milions, gairebé un 30% més que l’any anterior.
Després d’aquesta lectura creus que estàs preparat per iniciar la transformació digital de la teva empresa? Busquis el que busquis a FHIOS dissenyem un procediment a la teva mida, contacta’ns i estarem encantats d’ajudar-te!