Què és i cap a on va l’Internet de les coses
Segur que a diari utilitzes l’Internet de les coses (IOT) gairbé sense adonar-te; ¿El teu mòbil t’avisa quan hi ha trànsit a la teva zona?, tens una aplicació que mesura els teus passos cada dia?, controles l’estoc del teu negoci mitjançant etiquetes? Si la resposta a alguna d’aquestes preguntes és sí, ja formes part de l’última revolució digital! Vols saber totes les possibilitats que ofereix un món dels objectes interconnectats? Des del departament de IOT de Fhios et donem totes les claus.
Molt més que objectes connectats
La definició estricta de l’Internet de les Coses (Internet of things, IoT) fa referència a la connexió digital a Internet d’objectes quotidians -des d’electrodomèstics fins wearables o robots de fàbriques- que transmeten dades en temps real, però, la seva repercussió a les nostres vides i en àmbits tan importants com la ciència, l’educació o la comunicació, va molt més enllà.
Però llavors quina utilitat té la informació que s’obté a través de l’IoT? A més d’automatitzar molts dels processos que fins ara fèiem manualment, l’IoT permet avançar-se als esdeveniments a través de les dades que s’obtenen en temps real dels objectes connectats. Per exemple, gràcies a l’IOT, ja hi ha frigorífics capaços de detectar els aliments que anem esgotant i fer la comanda online sense que haguem de moure un dit.
El IoT és molt més que ‘coses’ connectades
A més, en el cas de les empreses, la informació obtinguda a través de l’IoT es pot combinar amb altres fonts d’informació més convencionals -com bases de dades o un CRM- per anticipar-se a possibles errors, trobar noves oportunitats de negoci o detectar conductes emergents dels consumidors.
Des d’una perspectiva de negoci, podríem definir l’IoT com ‘el conjunt d’oportunitats que apareixen després d’escoltar qualsevol objecte connectat, analitzar les dades rebudes, prendre decisions informades i actuar en conseqüència.’
¿Com es pot aplicar l’IoT a una empresa?
Hi ha diferents solucions IoT que poden ajudar una empresa a ser més rendible i efectiva. No hi ha una tecnologia única, així que cal saber detectar el problema i escollir la que sigui més adequada en cada cas.
No obstant això, i encara que la tecnologia és crucial en l’IoT, la clau de l’èxit es basa en els diferents usos que li podem donar per fer més efectius i automàtics molts dels processos d’una empresa. L’Iot se sol aplicar a molts camps de negoci, entre els quals destaquen:
– Logística i distribució. Hi ha moltes maneres de controlar els productes mitjançant la connexió a una xarxa. Gràcies a l’IoT es pot fer seguiment de les entregues, controlar l’inventari de forma automatitzada, rebre avisos de reposició o, per exemple, optimitzar el reg d’una plantació agrícola.
– Màrqueting i vendes. L’IoT ja està entre els consumidors, encara que de vegades no en siguem conscients; disposem de continguts personalitzats en funció de la nostra localització i preferències; comptem amb la possibilitat de percebre les zones calents de compra a la nostra botiga o podem fer servir l’Amazon Dash, un dispositiu que podem tenir a casa i que permet fer comandes de diferents productes quotidians (paper higiènic, maquillatge, detergent …) amb només tocar un botó col·locat en cada objecte.
– Millora de processos. La connexió dels objectes també permet millorar moltes de les accions d’un negoci gràcies a la informació obtinguda. Entre molts altres usos, es pot avaluar el grau de satisfacció d’una botiga o servei a través de dispositius connectats, anticipar-se a incidències gràcies a objectes en xarxa o controlar variants importants per a alguns negocis com la temperatura, el soroll o la humitat.
Casos d’èxit d’IoT
Les marques més importants del món ja s’aprofiten del gran ventall de possibilitats que ofereix l’IoT. Un dels casos d’èxit més populars al nostre país és el de Securitas Direct que ha creat un sistema de seguretat molt potent que resisteix als inhibidors de freqüència que solen utilitzar els lladres professionals quan no volen que el senyal de l’alarma doni un avís .
Les companyies aèries són altres de les més actives en aquest camp; Virgin Atlantic té un avís automàtic d’avaries durant el vol que permet preparar la reparació abans que l’avió aterri, Delta localitza cada equipatge amb radiofreqüència per evitar pèrdues, Jet Blue ja permet el checkin automàtic i Air Àsia estalvia entre 6 i 10 milions de dòlars cada any gràcies a una tecnologia IoT que identifica diferentes maneres d’estalviar combustible.
Així mateix, les cues als parcs temàtics tenen els dies comptats gràcies a la tecnologia RFID. Disney World ja treballa amb la magic band, una polsera a través de la qual pots accedir a serveis sense cua, fer reserves, fer checkin de l’hotel, comprar menjar … Un tipus de tecnologia que facilitarà la nostra vida, tal com mostra aquest simpàtic vídeo del parc Disney.
Els supermercats també s’han sumat a aquesta tendència. Carrefour ofereix guies personalitzades en forma de tablet en els seus establiments de Romania, a Milà ja hi ha un supermercat que ofereix informació dels productes amb només apropar-se a cadascun d’ells i Amazon Go, el supermercat sense passar per caixa, ja té el seu primer prototip a Seattle.
El pròxim pas de l’IoT
El IoT no és una tecnologia del futur, sinó que ja podem dir que és una realitat. Segons un estudi de 2016 publicat per Schneider Electric, més del 70% d’empresaris veuen en el IOT l’inici d’una nova era digital d’oportunitats i dos de cada tres empreses planegen implementar a curt termini solucions IOT mitjançant aplicacions mòbils.
Tot i que fa anys que es valora la importància de la informació que s’obté a través dels objectes, és ara quan el IoT és accessible per a tots gràcies a la disponibilitat de dispositius, xarxes i plataformes, i, sobretot, a la reducció de costos . 2017 es converteix així, en l’any per apostar més encara pel IoT i, tal com prediu l’estudi ‘Tech Gigants, corporations and Disruptive Start-ups: the truth of the IOT ecosysmen‘ d’Everis, es calcula que aquest any la inversió global creixerà fins a un 15% respecte a 2016.
Com ja va avançar Kevin Ashton, el creador del terme Internet of Things el 2009: “L’internet de les coses (IOT) té el potencial per canviar el món tal com va fer la revolució digital fa unes dècades. Potser fins i tot fins a més. “
Vols conèixer més sobre aquesta revolucionària tecnologia? Llavors no et perdis cap dels podcasts sobre IoT del nostre Chief Digital Officer, Paco Maldonado en les seves entrevistes en La Xarxa Ràdio .
Si t’has quedat amb més ganes de saber com pot ajudar el IOT al teu negoci, en Fhios podem ajudar-te gràcies al nostre departament especialitzat. Coneix els serveis d’IoT a Fhios i no et quedis enrere!