Les 6 etapes del desenvolupament d’un projecte web
Les etapes del desenvolupament d’un projecte web engloben diverses disciplines i departaments, per la qual cosa seguir un pla estratègic i d’execució és vital per aconseguir un resultat òptim. Com en moltes altres disciplines, la planificació i l’organització permeten que el producte final sigui el més fidel possible al resultat desitjat.
Les pautes descrites a continuació són igualment vàlides per a tot tipus de productes web, com portals corporatius, e-Commerce o blogs, i són molt importants per assegurar el seu èxit. Així que si t’enfrontes a la realització d’un projecte o t’interessa conèixer quina és la millor manera de dur-ho a terme, segueix llegint.
1- Briefing (preparació estratègica)
És la fase de coneixement del producte i de la realització d’un full de ruta que guiï tant al client com a l’executor. Detectar l’objectiu de negoci i l’estratègia idònia són les bases perquè la resta de processos es realitzin adequadament.
-
- Comprensió del projecte i de les expectatives
- Creació d’una estratègia global de negoci i de màrqueting (objectius, target, KPIs, etc.)
- Definició del pressupost i els equips
2- Recerca i planificació
En aquest punt cada departament investiga sobre el mercat i el punt de partida on es troba. Adquireix especial importància saber quins elements i funcionalitats s’inclouran.
-
- Recerca de tecnologies i competidors (benchmarking)
- Definició de l’arquitectura de la informació i del layout que formen part de l’experiència d’usuari (UX)
- Anàlisi funcional
3- Disseny
Una vegada es té “l’esquelet” del projecte i es decideix a qui va dirigit, com es presenta la informació i quins seran els seus punts forts respecte al que ofereix el mercat, comença la fase d’especificació dels estils.
-
- Disseny visual i d’interfície (definició de la línia gràfica, identitat corporativa, etc.)
- Test d’usuari A/B sobre el prototip que permeti rectificar abans del desenvolupament definitiu.
4- Desenvolupament
Arribats a aquest punt crucial és necessari establir quines són les tecnologies més adequades per al projecte i com es comunicaran entre si.
-
- Implementació de codi en el/els llenguatge/s idoni/s
- Disseny de bases de dades
- Marcat semàntic, SEO, SEM
- Implementació de continguts
- Control de qualitat (QA) en preproducció
5- Llançament
Encara que pugui semblar que aquesta etapa només comporta el llançament del producte al mercat, en realitat és un moment clau en el qual els entorns i els equips han d’estar molt ben alineats perquè totes les peces “encaixin”.
-
- Coordinació entre desenvolupament i operacions (DevOps)
- Documentació del projecte per a traspassos i solució de problemes posteriors
- Mètriques i anàlisis de funcionament
- Control de qualitat (QA) en producció
6- Difusió i manteniment
Un projecte en marxa no és un projecte acabat, ja que per assegurar que tingui un vida llarga, és necessari donar-ho a conèixer, analitzar els seus resultats i oferir un servei tècnic i de millora posterior.
-
- Campanyes de màrqueting i social media
- Reports d’analítica
- Suport tècnic
- Realització d’actualitzacions i millores
- Test d’usuaris en producte final
Com ja deus haver intuit, el desenvolupament d’un projecte web no és una tasca senzilla, però seguint aquestes pautes, tenint les idees clares des del principi i, sobretot, mantenint la passió pel treball ben fet, ja tindràs gran part de la feina feta! I recorda que sempre pot assessorar-te un equip expert en serveis integrals com el nostre, amb més de 20 anys d’experiència i una visió 360º que ens permet dur a terme totes les etapes del desenvolupament de principi a fi. Contacta’ns i t’ajudarem a fer el teu projecte realitat