Coronavirus: Situació online i reptes del marketing digital
La COVID-19 ha modificat els nostres hàbits de consum i, amb això, el plantejament de la comunicació amb l’usuari per a moltes empreses. Després de més d’un mes de confinament, podem dir clarament que el marketing digital s’ha convertit en el gran aliat de nombrosos sectors per mantenir ferme les seves estructures i continuar venent, generant leads o transmetent els valors de la companyia.
Avui, de la mà de Verónica Rúa, Account Manager y coordinadora de Marketing de FHIOS, fem un repàs per la situació actual del mercat i els desafiaments que ens trobem davant el nou escenari plantejat per la COVID-19. Som-hi!
Segons l’Estudi de Medios Nielsen, existeixen 6 etapes de comportament de l’usuari respecte al Coronavirus i al confinament.
- Compra proactiva orientada a la salut
- Gestió de la salut
- Preparació del rebost
- Preparació per a la vida en quarantena
- Restricció i confinament
- Tornada a la normalitat
Font: Estudio de Medios Nielsen
A Espanya ja hem superat les primeres, i ens trobem en la cinquena etapa del confinament i adaptació a les restriccions. Però si quelcom és comú en totes elles, és el creixement exponencial de l’ús de les xarxes socials i les plataformes digitals per part dels usuaris, com a font d’informació i d’oci.
Segons l’estudi realitzat per Flat 101 a una mostra heterogènia de més de 1.500 persones residents a Espanya, entre març i principis d’abril, les subscripcions online han crescut un 31%. Les persones necessiten ocupar el seu temps i per això se subscriuen a contingut audiovisual, cursos i salut física. D’altra banda, augmenta l’activitat en xarxes socials per consumir, sobretot, esports, videotrucades, festivals i reptes.
Segons el mateix estudi, existeix un descens del 60% en compres online. Els usuaris han deixat de realitzar-les principalment per raons ètiques i per evitar el contacte amb el repartidor. No obstant això, un percentatge rellevant dels quals sí afirmen comprar online ho fa de forma conscienciada per afavorir el manteniment de l’economia, enfocant les seves compres al petit comerç.
Impacte del coronavirus: sectors empresarials i e-commerce
Com ja sabem, l’impacte de la COVD-19 no ha estat homogeni a tots els sectors. Sectors com l’energia, farmacèutiques, tecnologies, formació, salut, alimentació i tabac han patit un menor impacte; mentre que les grans perjudicades han estat les empreses dedicades al sector turístic i oci, automoció, aeronàutic i distribució.
Segons la mostra utilitzada per l’estudi Flat 101, els e-commerce amb més creixement digital són:
- El sector alimentari, amb 119% més de conversions
- L’electrònica, amb un creixement del 114% en conversions
- Les compres en material escolar han tingut un augment en les vendes d’un 132%
- La premsa digital, amb un augment de les sessions d’un 187%
Els sectors més perjudicats en la venda online són:
- Esport, que van començar amb un gran creixement, però a causa de la falta d’estoc tenen un 21% menys de transaccions en el còmput global
- Turisme, el gran perjudicat, amb una baixada en transaccions del 53%
- Moda, que té una baixada del 44% en sessions i del 74,5% en transaccions
Quins són els reptes actuals en marketing digital?
Davant aquest panorama socioeconòmic i aquests canvis en els hàbits de consum, com hem d’enfocar el marketing digital com a empresa?
És cert que ningú té la recepta infal·lible, especialment perquè es tracta d’una situació sense precedents que ens ha sobtat a tots per sorpresa. Tot i això, és el moment d’observar i aprendre ràpidament del nostre entorn.
En aquest sentit, hi ha una sèrie de valor, actituds i enfocaments que ens permeten ajudar a sortir satisfactòriament d’aquesta situació. Pren nota!
- Comunicació propera, empàtica, útil i realista: hem d’oferir informació útil als nostres usuaris, però sense caure en l’oportunisme. Els nostres clients, o potencials clients, volen sinceritat, informació verificada i que els ajudis a passar el temps de forma productiva. És important que les persones siguin el centre de la teva comunicació, que et mostris solidari i empàtic amb la seva realitat. És el moment de deixar d’una banda les comunicacions comercials i que et centris en el branding. No només per fidelitzar als teus clients de sempre, sinó, també, per estar en el top of mind de potencials i futurs consumidors.
- Mostra els teus valors més positius: no es tracta de fer una comunicació green washing, sinó de potenciar els teus valors i de donar a conèixer la part més humana de la teva empresa. Quan tot això termini, els usuaris es recordaran de tu i t’ho valoraran.
- Pensa en el SEO: els patrons de cerca, com ja hem dit abans, han canviat. Quan generis contingut, fes-ho pensant en les noves preocupacions dels teus clients i optimitza-ho correctament per mantenir-te en les primeres posicions.
- Comunica’t via xarxes socials: com ja hem vist, existeix un augment considerable de l’ús de les xarxes socials. Sens dubte, tens davant teu l’oportunitat perfecta per comunicar-te. No la desaprofitis.
- Analitza, testa, analitza, testa: aprofita aquesta època per fer millores, testar i analitzar. Millora la teva web a escala d’usabilitat i disseny, analitza comportaments i campanyes, mesura tot! Coneixeràs molt millor als teus usuaris i podràs millorar els teus productes i serveis, i també trobar noves oportunitats de negoci que no hi havies tingut en compte.
- Campanyes: aprofita el poder que et donen les campanyes d’email marketing per mantenir-te en contacte amb els teus clients. Prepara una campanya d’agraïment, optimitza les teves campanyes PPC amb missatges i creativitats actualitzats i adaptats, i fot-li canya a les teves campanyes en xarxes socials! És un bon moment per augmentar la teva presència en aquelles plataformes on es troben els teus usuaris: eines de teletreball, plataformes streaming, eines per videotrucades, etc.
- Si no ho tens ja, és el moment d’obrir el teu e-commerce! És un moment d’incertesa i hem de facilitar les coses als nostres usuaris. Si els clients no poden acudir, acudeix tu a ells.
- Flexibilitat en els serveis: facilitar les devolucions, les descomptes, les cancel·lacions… de tots els productes o serveis que no es puguin portar a terme.
- Si la teva empresa és B2B, aprofita l’entorn digital. Els comercials no poden realitzar la seva feina presencialment, així que pots canviar una visita per un missatge inmail de Linkedin, i així pots continuar cuidant als teus clients. T’ho agrairan.
- També és un bon moment per transformar-te! Aprofita la baixada de producció o de treball per posar-te al dia, digitalment parlant, per transformar-te i, sobretot, per definir molt bé quin és el teu propòsit com a marca. I no paris de transmetre-ho!
I sobretot, no ho oblidis: sortirem d’aquesta. Recorda que abans, durant i després d’aquesta situació, des de FHIOS t’acompanyem i t’oferim el nostre suport i expertise per superar tots els temporals que vinguin. Junts podrem amb tot! Parlem?