7 tendències digitals clau per a 2018
En la majoria de casos les marques s’enfronten a un consumidor reticent i desconfiat, a un prosumer que consulta cada vegada més Internet abans de comprar i que, en el 90% dels casos, confia més en les recomanacions d’altres usuaris que en el Brand Marketing. A més, no hem d’oblidar-nos del gran desenvolupament tecnològic d’aquests usuaris: només a Espanya, el 63% realitza un consum multipantalla. Llavors, com aconseguim impactar en aquest nou consumidor?
Una de les claus de l’èxit de qualsevol estratègia de marketing és l’anticipació així que, si ja estàs planificant la teva estratègia per al proper curs, aquí tens algunes de les tendències digitals que esperem veure triomfar al 2018. Pren nota!
La consolidació del Mobile Always
Segons l’últim informe sobre el sector del mobile a Espanya en 2017 realitzat per la consultoria Ditrendia, Espanya lidera el rànquing mundial amb un 88% d’usuaris mòbils. És més, el mòbil s’ha convertit en un imprescindible utilitzat per accedir a Internet per més del 94,6% dels espanyols.
Font: Informe del sector mobile a Espanya 2017 (Ditrendia)
Aquesta realitat ha impulsat el sorgiment del Mobile Always: ja no sols s’han de dissenyar i crear continguts pensant que seran consumits des d’un mòbil, sinó que s’han de crear i dissenyar continguts únics i exclusius per a aquest mitjà. Aquesta tendència promet consolidar-se durant el 2018 convertint al Mobile First en un concepte obsolet.
Big Data Intelligence: el futur del Big Data
Internet és un generador de dades inesgotable, tant que sols l’1% de la informació que es genera és analitzada. Perquè te’n facis una idea, es preveu que el 2018 es generin, a tot el món, més de 132 exabytes (13200000000000000000000 bytes) de dades cada mes.
És així com la demanda de softwares dotats d’Intel·ligència Artificial (IA) amb capacitat per donar sentit a aquesta immensitat de dades s’està començant a imposar com una demanda generalitzada. Aquest 2018, sens dubte, sentirem a parlar del Big Data Intelligence i les seves possibilitats. Endinsa’t en el sector amb la nostra guia de Big Data Intelligence per Dummies!
Estratègies SEO centrades en les cerques per veu
Es preveu que el 2020 les cerques per veu aconsegueixin el 50% del total de cerques que es realitzin a Internet. Un percentatge que assolia més del 20% a finals de 2016.
via GIPHY
La nova forma que té el consumidor de relacionar-se amb els navegadors farà que, tard o d’hora, també canviïn les estratègies SEO ja que les cerques escrites difereixen totalment de les parlades, on s’utilitzen frases més llargues i completes i fins i tot s’utilitzen expressions més col·loquials.
Així, encara que no hem d’oblidar-nos de les keywords i el contingut de qualitat, és important que comencem a treballar el SEO per a les cerques per veu i a preparar-nos per a un futur en el qual cada vegada seran més i més decisives.
El customer journey omnicanal es consolida
Segons l’últim estudi sobre els hàbits de consum a Espanya realitzat per Nielsen, 6 de cada 10 espanyols són total consumers, és a dir, compaginen la compra online amb la compra física. En la majoria de casos utilitzen Internet durant la presa de decisions -el 60% dels consumidors tenen en compte l’opinió d’altres consumidors- encara que acabin realitzant la compra a una botiga física. Sols el 13% dels consumidors espanyols realitzen la compra online de principi a fi, un percentatge que va creixent any rere any.
Aquesta omnicanalitat de l’usuari obliga les marques a oferir experiències més personalitzades i completes amb continuïtat entre els diferents canals on tingui presència el consumidor durant tot el procés de compra o customer journey. Una tendència que ja s’ha imposat aquest any i que promet convertir-se en la màxima prioritat dels equips d’UX durant el proper curs.
Continguts centrats en els micro-moments de Google
Els estudis sobre l’ús del mòbil per part dels millennials, la generació estrella del segle XXI, llancen dades que no hem d’obviar si es vol comptar amb una estratègia digital efectiva. El 25% d’aquesta generació de consumidors passa més de 5 hores diàries davant de la pantalla del seu mòbil, i en la majoria de casos, no poden romandre més de 10 minuts sense mirar-ho. Són usuaris superinformats que apunten a convertir-se en la generació amb més poder adquisitiu de 2018: 3,4 bilions d’euros a l’any.
La seva hiperconectivitat ha impulsat el sorgiment dels denominats micro-moments, instants en els quals l’usuari consulta el seu mòbil per resoldre una necessitat, ja sigui buscar les millors receptes de truita de patates, els restaurants low cost amb millors valoracions de Barcelona o les benzineres més properes a la seva ruta.
via GIPHY
A l’hora de definir l’estratègia de continguts del proper curs serà clau entendre les necessitats de l’usuari durant aquests micro-moments amb l’objectiu de poder oferir una experiència de compra completa. Un consell? Sigues molt meticulós amb la definició del teu buyer persona, coneix quines preguntes pot fer-se al llarg del dia i intenta donar-hi una resposta útil.
El live streaming ha arribat per quedar-se
Les transmissions en directe a través de les xarxes socials s’han convertit en una part important de l’estratègia de marketing de grans i petites empreses. S’ha demostrat que el seu ús aconsegueix augmentar la credibilitat online de la marca, el tràfic web i, en definitiva, els clients potencials.
Si tens pensat incloure el live streaming en la teva estratègia de marketing del proper curs, aquí tens una guia per iniciar-se en la transmissió de vídeos en directe.
De l’e-Commerce a l’i-Commerce o com vendre a través de les xarxes socials
Que les xarxes socials són un dels principals motors d’interacció de la nostra societat no és cap secret. Segons l’últim Estudi Anual de Xarxes Socials a Espanya, el 86% dels internautes d’entre 16 i 65 anys utilitzen les xarxes socials o, el que és el mateix, gairebé 20 milions de persones. No només això, sinó que, a més, hi passen el 22% del seu temps.
Les marques, conscients del valor de les xarxes socials com a mitjà per relacionar-se amb el seu target, fer branding, obtenir leads i, en definitiva, aconseguir clients, ja fa algunes temporades que utilitzen el Social Selling -conjunt de tècniques que utilitzen les xarxes socials com a eina de venda- com a part de la seva estratègia de marketing.
No obstant això, fins a dia d’avui el Social Selling sols és un ganxo per aconseguir tràfic cap a la plataforma e-Commerce, tot i que la irrupció de diferents plataformes de venda integrades a la pròpia xarxa social ha impulsat el naixement de l’i-Commerce.
L’i-Commerce o Instant Commerce és una modalitat que utilitza les xarxes socials com a canal de venda directa, una tendència que pretén imposar-se com una de les estratègies clau de Social Media al 2018. Conscient d’això, Facebook ha estat la primera xarxa social a crear el seu propi Marketplace de compravenda amb el qual pretén enfrontar-se a Wallapop. De fet, recentment ha anunciat la seva aliança amb eBay amb l’objectiu de potenciar aquesta nova plataforma de venda.
Ja saps que a l’entorn digital anticipar-se és clau per maximitzar els beneficis de qualsevol estratègia. Així que no t’oblidis d’incloure algunes d’aquestes tendències digitals en la teva propera estratègia de marketing!