Fem un contact plan?
Un contact plan és un esquema de com, quan i què direm als clients de la nostra base de dades a través dels correus electrònics. Tenir una bona base de dades és fonamental per fer créixer les empreses, i cal saber com aconseguir més seguidors, però sobretot com no perdre’ls. A continuació et presentem els 3 punts essencials per desenvolupar un bon pla de contactes amb els teus clients. Per exemple si la teva empresa té un e-commerce pots crear un contact plan tenint en compte els productes que vols promocionar mensualment. Si parlem d’una empresa de serveis pots explicar en els teus correus les millores o novetats que incorpores; o bé comunicar descomptes o promocions. Tot això tenint en compte els següents passos:
Per què és important tenir un contact plan?
– Per fidelitzar els teus consumidors.
– Per ajudar-te en el creixement de la teva empresa.
– Per fer créixer les referències dels teus clients sobre els teus productes o la teva marca.
– Per vendre més i més ràpid.
Tipus de comunicacions
– Benvinguda: cal ser educats i donar la benvinguda a aquelles persones que han començat a seguir-nos. Perquè la relació que s’estableixi sigui de qualitat, cal ser clars i no crear falses esperances. Una bona manera d’assegurar-te que aquest client realment s’interessa per tu és efectuant un double opt-in. Això que sona tan modern no és més que una comunicació de verificació, de que les dades i l’interès del client són certes. Aquesta pràctica ja és obligatòria en països com Alemanya i Holanda, per tal de garantir la protecció de dades. Aquest pas també ens ajuda a tenir una bona base de dades i a assegurar-nos de no incloure comptes de correu falses que ens poden generar molts problemes en el futur.
– Segmentació de la teva BBDD: no tots som iguals, així que cal diferenciar a les persones que ens segueixen. Homes o dones, edat, localització, idioma, gustos,… la llista es interminable. A part d’aquestes dades personals que pots demanar en el teu formulari de registre, pots establir altres criteris en funció de l’activitat dels teus consumidors amb les teves comunicacions. Un exemple:
Clients OR: aquells que són lleials a la marca i parlen de tu amb els seus coneguts.
Clients bons: són aquells que compren i et segueixen, però no parlen de tu.
Clients dolents: aquells que no paguen o són difícils de tractar. Intenta dosificar els correus per aquestes llistes de clients.
Clients nous: els que van comprar per primera vegada durant l’últim mes.
Clients que han comprat en l’últim any.
Els clients que no han comprat durant els últims 13/24/36 mesos.
Clients perduts: els que no han comprat en els últims 3 anys. Veurem més endavant què fer amb ells.
– Objectius: defineix els objectius a aconseguir, i que siguin mesurables. Pots establir la finalitat segons els diferents grups i aconseguir metes diferents per a cada un d’ells. Un dels avantatges de la informàtica actual és que et permet mesurar-ho tot, així que ja no hi ha excusa per no saber on millorar i aprendre dels errors.
– Nombre d’enviaments i Pla anual de comunicacions: quan comences aquestes comunicacions cal definir el nombre de correus que enviaràs als teus clients. No cal fer-se pesat! Ni tampoc no complir amb allò acordat. Una bona manera de seguir amb el pactat és tenir un pla anual de comunicacions, o bé mensualment fer-se una plantilla del que es vol comunicar.
Altres accions del contact plan
– Seguiment de les respostes: una vegada s’han enviat els correus tindràs tot un informe amb les estadístiques. Analitza totes les dades: obertures, clics, vendes, baixes, spam, etc… Actualitza la base de dades amb cadascun dels enviaments, assegura’t que les peticions de baixa es facin al moment, no cal obligar a ningú a seguir-nos. I estudia en què es pot millorar: l’hora o el dia dels enviaments, el tipus de contingut que millor funciona, els enllaços que han tingut més èxit,…
– Recuperació de clients perduts: per aquells clients que ja no responen als teus enviaments pots fer comunicacions específiques. Si parlem de venda directa es poden oferir descomptes personalitzats per intentar captar-los de nou. Una altra de les opcions és preguntar directament què pensa el client del nostre servei. Un breu qüestionari ens pot ajudar a millorar les nostres comunicacions, i fer sentir al consumidor l’important que és per a la nostra marca.
Si segueixes aquests passos tindràs un bon contact plan i els teus clients t’ho agrairan. En una altra ocasió parlem dels tipus de continguts que cal potenciar en l’enviament de newsletter. Fins aviat!