Desenvolupant apps: híbrides o natives?
El món de la tecnologia avança molt de pressa i cada dia són més les empreses que aposten per tenir una aplicació pròpia. Crear-la no és una tasca senzilla, però amb ganes, un bon planning i un equip expert tot és possible!
Hi ha diverses opcions per dissenyar i desenvolupar una aplicació, però avui ens centrarem en analitzar 2 tipus: les aplicacions de tipus híbrid i les natives. Totes dues comparteixen elements comuns: la visibilitat a les botigues, les notificacions o la necessitat d’una autorització per publicar-la a les botigues. Però, malgrat que a mida que avança la tecnologia cada vegada s’assemblen més, encara conserven particularitats que les fan úniques. Les revisem a continuació.
Apps Natives
Les apps natives són aquelles que han estat creades específicament per a un sistema operatiu (SO), que actualment es redueix gairebé íntegrament a Android i iOS. Ofereixen major estabilitat i un millor rendiment, però són més costoses perquè s’elaboren des de zero en cada llenguatge. Podem diferenciar-les de la resta perquè disposen d’una major quantitat de funcionalitats avançades, o perquè integren les notificacions en el dispositiu, com ara Whatsapp o Twitter.
Pros
- Permeten un major accés als recursos disponibles en el dispositiu (càmera, GPS, acceleròmetre, giroscopi, etc.).
- Ofereixen un millor rendiment i major robustesa perquè estan pensades per funcionar de manera òptima en cada SO.
- No requereixen connexió a internet durant el seu ús.
- Disposen d’accés a les llibreries gràfiques del SO (botons, calendaris, etc.), motiu pel qual són més coherents amb l’estètica i l’experiència d’ús general del dispositiu.
- Funcionen millor que les apps híbrides en projectes complexos i amb previsió d’ampliació.
Contres
- Només es poden utilitzar en dispositius amb el SO per al qual van ser desenvolupades.
- Utilitzen més recursos del sistema que les apps híbrides.
- Cada plataforma requereix un llenguatge diferent que s’ha de pensar i de fer específicament.
- Ocupen més espai a la memòria de l’usuari i per això són més susceptibles de ser eliminades per manca d’ús.
- Són més costoses a nivell de desenvolupament que les híbrides a causa de diversos factors:
- Els SO poden comportar costos de distribució i d’ús de l’entorn.
- El personal de desenvolupament ha de dominar llenguatges específics que no són els habituals en programació web.
- Cada dispositiu al qual es vulgui donar suport encarirà el preu del disseny i del desenvolupament.
Apps híbrides
Les apps híbrides es desenvolupen de manera similar a una pàgina web, utilitzant HTML, CSS i JavaScript, però el resultat final s’empaqueta per simular les funcionalitats d’una app nativa. Aquest mètode sembla el més adequat: és més senzill, més econòmic, es produeix en menys temps i permet accedir a les capacitats del dispositiu, però no sempre ho és. Els seus errors principals provenen dels problemes d’escalabilitat i adaptació a què es produeixen en cada dispositiu.
Depenent del cas resultaran més o menys adequades. Facebook i LinkedIn van començar amb apps híbrides però les van refer des de zero per a canviar-les per natives, primant el rendiment. No obstant això Bloomberg, l’app de dades financeres, ha fet el canvi contrari, preferint el format híbrid per millorar el temps entre que surt una actualització i l’obtenen els seus clients. Vegem els pros i els contres que presenten.
Pros
- Són menys costoses de desenvolupar que les natives.
- Funcionen en múltiples plataformes.
- Permeten accedir a part del maquinari del dispositiu.
- La majoria de les eines de desenvolupament són gratuïtes.
Contres
- No es poden utilitzar sense connexió.
- Ofereixen un menor rendiment i estabilitat que les apps natives, la qual cosa empobreix l’experiència d’ús.
- Tenen una major quantitat d’errors d’execució a causa que no estan completament preparades per a cada SO.
- El disseny visual és genèric per a tots els dispositius, per la qual cosa pot ser que l’usuari no estigui familiaritzat amb les opcions que se li ofereixen. Per exemple, la icona de compartir és diferent en iOS que en Android i la navegació principal pot passar de superior a inferior, depenent del cas.
- La documentació per a crear acostuma a ser escassa.
Com escollir el tipus d’app més apropiat?
Per començar és molt important establir un pla de ruta que inclourà definir els següents conceptes:
- Característiques principals de l’aplicació i un pronòstic aproximat de futur: com més complex sigui el producte, més apropiat serà el desenvolupament d’una app nativa.
- Estructura de negoci: es tracta d’un comerç electrònic, un producte intern, un programa de missatgeria…? Les apps natives, per exemple, són perfectes per a models de negoci freemium (que ofereixen serveis bàsics gratuïts però cobren les funcionalitats més avançades) però en canvi si es tracta d’un e-commerce senzill pot ser més adequada una app híbrida.
- Import total que s’està disposat a assumir: d’ell dependrà si es realitza un disseny personalitzat o provinent de llibreries o la quantitat de dispositius als quals es vol donar suport. Tenir-ho clar des del principi millorarà la presa de decisions i ajudarà a que el producte final tingui més qualitat que quantitat.
Quins són els passos per començar?
Durant tot el procés d’elecció i desenvolupament és molt important comptar amb assessorament expert. A Fhios trobaràs un equip especialitzat i multidisciplinari, format per perfils de desenvolupament, UX i màrqueting, que t’acompanyaran des dels prototips fins a la publicació.
I perquè l’aventura de crear la teva pròpia app tingui un final feliç, apunta aquests tips gairebé infal·libles:
- Defineix i prepara les teves metes a consciència
- Centra’t en les necessitats de l’usuari
- Analitza a quins dispositius i sistemes operatius vols donar suport
Un cop llesta, no t’oblidis de promocionar-la i mesurar-ne els resultats. I ara cap a l’èxit!