Analitza dades per aconseguir engagement
Els usuaris han passat a ser els grans protagonistes per a les marques. Les empreses dirigeixen tots els seus esforços a escoltar, conèixer i oferir solucions al que els seus consumidors exigeixen. La finalitat és establir una relació més enllà de la venda de productes i serveis.
Nestlé ha volgut fer front a aquest canvi de paradigma i ha inaugurat el Consumer Engagement Center, on treballa el DAT (Digital Acceleration Team) amb l’objectiu d’entendre millor el consumidor i dissenyar estratègies basades en insights que permetin generar engagement. El CEC, inaugurat el passat mes de març a Nestlé Espanya, té entre altres missions accelerar la capacitació digital de la companyia mitjançant un training intensiu.
Take Ü, empresa pertanyent al Grup Fhios, va impartir una sessió de formació en el DAT de Barcelona. Eva Rodríguez, cofundadora i directora d’estratègia de Take Ü, i Joaquim Berenguer, Data Scientist en la nostra divisió de Business Intelligence i Big Data, van participar en aquesta iniciativa de Nestlé formant a un grup dels departaments de màrqueting i vendes de la companyia.
Ja no vens, enamores
El màrqueting tradicional ha donat un gir de 180º per adaptar-se als canvis tecnològics i aconseguir una major diferenciació de la competència. Ja no val penjar una pissarra a l’entrada del local anunciant descomptes, o enviar un correu electrònic recordant que encara existeixes. Si no et fan cas, és que no ofereixes el que l’usuari vol. Per això, si vols aconseguir una major relació amb el client necessites crear experiències d’usuari, també anomenat CEM (Costumer Experience Management). Aquest procés ens permet mesurar, analitzar i organitzar qualsevol interacció entre el consumidor i la companyia.
En Whole Foods Market utilitzen les seves xarxes socials per atraure els usuaris i fer-los partícips de la marca. Tot i que això ho fan totes les marques, l’interessant és fer-ho entretingut. En aquest exemple veiem com els empleats col·laboren en les estratègies de forma divertida i conviden el consumidor a anar a la botiga per entrar en un sorteig i aconseguir un fantàstic premi. En el segon exemple, The Whole Foods Market ha creat un workshop per fer pastisseria amb nens. Què millor idea per implicar als teus clients?
Converteix-te en un món per explorar gràcies a les dades
L’experiència de marca ha de ser coherent, hem aprofitar-nos dels múltiples canals i explotar cada via per crear línies estratègiques diferents. El Big Data ens permet recollir dades de cadascun dels nostres clients, però no ens hem de quedar aquí. Aprofita aquesta informació tan valuosa! Saps on són? Què compren? Què volen? Crea estratègies segmentades i personalitzades dirigides a cada un d’ells. Si crees experiències pel consumidor, aconseguiràs més engagement amb la teva marca i, per tant, generaràs més vendes. Al final, no ens enganyem, és el què busquem!
Nestlé coneix els seus clients i és per això que, amb la seva marca NESCAFÉ® Dolce Gusto®, pot crear estratègies personalitzades per a cada un dels seus consumidors. Un exemple és aquest e-mail dissenyat dins del Departament de Màrqueting de Fhios, on s’ofereix als consumidors de Late Machiatto ofertes i contingut de qualitat. Des de Fhios s’ha traçat una línia estratègica per a cada un dels clients de NESCAFÉ® Dolce Gusto® on a partir d’un procés de segmentació i coneixement de la comunitat, es dissenyen diferents accions personalitzades.
Les estratègies personalitzades et faran únic
Saps que la teva empresa no està sola al món, la competència és molt gran i l’única forma de diferenciar-te de la resta és creant un territori de marca. Per definir-lo, has de construir una estratègia pròpia que atregui als consumidors. Has de tenir personalitat! Només així podràs atraure una massa d’usuaris que s’identifiquin amb els teus valors. No pots crear estratègies sense que hi hagi una coherència entre el que vens, el que mostres al món i el que vols que percebin els teus clients de tu. Crea sinergies i així aconseguiràs unificar esforços.
El canvi cultural és el gran repte
El gran repte a què s’enfronten les empreses és el canvi cultural i tecnològic que vivim. Els nous processos generats gràcies a la captació de dades han creat una infinitat de possibilitats per relacionar-se amb els clients. Els diferents estudis aporten molta informació dels consumidors que les empreses han de processar i interpretar. Però què fem amb tot això? No només hem de segmentar els usuaris, sinó conèixer-los profundament i generar processos adequats per a cada un d’ells. Les marques han d’obrir les seves portes, adaptar-se al canvi i integrar les estratègies de venda a la comunitat de clients. Utilitza les dades generades per assolir els teus objectius, segur que els teus consumidors t’ho van a agrairan.
Les dades no són només una moda. Interpreta-les i crea estratègies pels teus clients.