9 definicions per dominar Facebook
Mil milions d’usuaris i tu predicant al desert. A 2015 ja no n’hi ha prou amb ser a Facebook i anar publicant coses. Cal conèixer les normes del joc i adaptar-s’hi. Com aconseguir que els teus missatges arribin a més persones… o almenys a algú? Aquí tens 9 definicions que t’ajudaran a dominar Facebook.
1. Abast
L’abast és el número de persones que veu una publicació, i pot ser orgànic (els teus seguidors i la teva audiència potencial) o pagat (els meravellosos Facebook Ads). Durant els darrers dos anys, l’abast orgànic de les pàgines s’ha reduït moltíssim, i la tendència va a més. Per què? Evidentment, Facebook vol oferir contingut de valor als seus usuaris. I de pas fer negoci amb Facebook Ads.
2. Algoritme
Cada cop que un usuari es connecta a Facebook, els seus amics i les pàgines que segueix han publicat unes 1.500 actualitzacions: fotos, comentaris, vídeos, enllaços i qualsevol cosa que tingui cabuda a Facebook. Però a l’usuari no se li mostren totes aquestes publicacions (seria una bogeria… una mica com Twitter), sinó les que més li poden interessar segons els criteris del propi Facebook.
I de què depèn que una publicació es mostri i una altra no? Del temut algoritme de Facebook, que és secret, canviant i del qual anem coneixent dades poc a poc. L’última modificació s’ha anunciat recentment, el 21 de abril, justament el mateix dia que Google canviaba el seu algoritme. Casualitat?
Bàsicament, com a usuari veuràs primer el contingut amb el qual interactuïs més sovint. Atenció: interactuar vol dir fer like, comentar o compartir, però també fer click per ampliar una imatge o reproducir un vídeo. Vaja, que per fi deixaràs de veure aquelles fotos de bodes i nadons de companys de l’escola que ben poc t’importen.
Selfie amb nadó al mirall: la més sublim expressió artística a Facebook
Com a pàgina, els canvis recents a l’algoritme t’afecten, i molt. I això ens duu a la definició #2.
3. Model Freemium
Què guais que són les xarxes socials! Ens permeten conversar amb els nostres clients de tu a tu i són gratis! Et sona aquest discurs? Doncs oblida-te’n, almenys pel que fa a Facebook.
És cert que obrir una pàgina és gratuït. Però si no inverteixes a Facebook Ads, no en treuràs res. Per això parlem del model freemium: ser-hi és gratis, però per aconseguir resultats cal passar per caixa. Per sort, Facebook et permet ser molt creatiu a les campanyes d’anuncis, posts promocionats i etc. No només t’ho permet, sinó que és indispensable.
I atenció: a Facebook els diners no fan la felicitat, tot i que hi ajudin. No n’hi ha prou amb invertir; també has d’oferir els continguts més interessants. No te n’oblidis mai.
Així és la vida
4. Facebook Zero Day
També anomenat Faceboocalypse. És el temut dia en què els continguts de les pàgines deixaran d’aparèixer al timeline dels seus usuaris… llevat que inverteixin en anuncis. I sembla que aquest dia és a prop, segons un anàlisi de NewsWhip.
5. PTAT
People Talking About This mesura totes les històries que generen altres usuaris sobre la teva pàgina. Inclou comparticions, likes a la pàgina, comentaris als posts, mencions, etiquetes a fotos, check-ins i respostes a esdeveniments. Cada vegada que un usuari fa una d’aquestes accions, genera una història nova a la secció de notícies dels seus amics. Com s’aconsegueix això? Doncs fent allò que més t’agrada; contingut interessant, visual, atractiu, útil. Perquè no tot són Facebook Ads. Tingues sempre present que els teus millors prescriptors són els usuaris satisfets.
6. Audiència potencial
Els amics dels teus amics poden ser els teus amics. Sona bé, oi? Els amics dels teus seguidors són públic potencial, i si et poses a fer càlculs te n’adonaràs que és immens. Si aconsegueixes que els teus seguidors parlin de tu (revisa el punt 5), tens més números d’arribar més i més persones.
7. Click-baiting
Un exemple de click-baiting. Spoiler alert: és Olga Kurylenko
Et poso un esquer atractiu (bait en anglès) i, si vols satisfer la teva curiositat, has de fer click i entrar al meu web. Això és click-baiting, i no és gens recomanable excepte en comptades ocasions. La majoria de vegades només aconseguiràs un usuari decebut amb un contingut que no està a l’alçada de les seves expectatives. I segurament la propera vegada ja no colarà. Te’n recordes del conte del Pere i el llop? Doncs això.
Si encara no n’estàs convençut, aquí tens una estadística reveladora: el 80% dels usuaris de Facebook prefereix titulars i actualitzacions que els permetin saber què es trobaran. Què fan Zuckerberg i companyia davant d’això? Doncs penalitzar els continguts amb aquest tipus de pràctiques. Així que acomiada’t d’una vegada del click-baiting.
8. Like-gating o Fan-gating
Una mica en la línia del click-baiting, però més exagerat. Aquesta paraulota vol dir demanar als usuaris que facin like a la teva pàgina si volen participar a un concurs, una promoció o similar. I perquè vegis la tendència que està adoptant Facebook: des de novembre de 2014 ja no pots obligar els participants d’un concurs a fer like a la teva pàgina. Si vols likes te’ls has de guanyar.
9. Auto-play
Des de fa uns mesos Facebook està fent una aposta forta pels vídeos. Si n’ets un usuari habitual, hauràs notat que cada vegada hi ha més contingut audiovisual al teu timeline. Un dels factors d’èxit dels vídeos a Facebook ha estat l’auto-play: que un vídeo es reprodueixi sol en aparèixer en pantalla, encara que sense so. Al principi això va rebre moltes crítiques d’usuaris molestos. Però ara sembla que ja ens hi hem acostumat. I no només això, sinó que a més ens agrada i tot. Ara, com a marca, et toca posar-te les piles amb els vídeos.
Els efectes de l’auto-play
Sobretot no perdis de vista el més important: coneix els teus usuaris, escolta’ls i ofereix-los el contingut que més els interessi. Sense deixar de banda la teva marca, clar. I si ho necessites, nosaltres et podem donar un cop de mà amb la teva estratègia de comunicació a Facebook.