6 exemples de user-generated content
Internet es basa, des dels seus inicis i cada vegada més, en el user-generated content. Consultes la Wikipedia sovint? Llegeixes comentaris i valoracions d’altres usuaris sobre qualsevol producte que vulguis comprar? Consultes blogs de cuina o tutorials per arreglar la cisterna del vàter? Doncs tot això és … (repic de tambors) user-generated content.
Ara bé, com a marca també pots aprofitar tot aquest coneixement i, sobretot, la creativitat dels usuaris al teu favor. Això sí: sempre des del respecte i complint les lleis de drets d’autor.
Així que… per què no convertir tota la conversa social al voltant de la teva marca en contingut? Aquí tens uns quants exemples de campanyes que es nodreixen del user-generated content. Espero que t’ inspirin!
La conversa és contingut: Donettes
Vols veure una aposta incondicional pel user-generated content? Entra al web de Donettes i al·lucina: a la home no hi ha contingut propi de la marca (compra Donettes, ja veuràs què bons són, bla bla). El lloc d’això hi ha tuïts, fotos, posts i alguns vídeos. Tot contingut de les xarxes socials de la pròpia marca, però també d’influencers com el YouTuber Rush Smith i, sobretot, d’usuaris explicant la seva experiència amb Donettes.
Impacta, oi? Ara bé, és una aposta arriscada només apta per a marques reconegudes i consolidades que tenen a una comunitat que parla d’elles. Si la teva marca és una copisteria de barri o una empresa de software de logística ho tens més difícil, però no et desanimis: hi ha altres fórmules. Segueix llegint!
Amb i per al producte: GoPro
La gent que té una càmera GoPro acostuma a ser pesada amb els seus vídeos en bici per la muntanya, les maratons, els esports d’aventura i aquestes coses que els simples mortals no tenim l’hàbit de fer.
Què fa GoPro davant d’això? Doncs encoratja els seus seguidors a generar més i més contingut. Per descomptat, perquè facin servir les càmeres i complements GoPro, però també per nodrir els canals digitals de la marca. Fes una ullada al seu Instagram, que té més de 5 milions de seguidors. Creus que tots aquests vídeos i fotos els fa el departament de màrqueting de la casa? HA! I a més ho posen molt fàcil: fins i tot tenen un site en el qual pots pujar el teu material fàcilment: https://es.gopro.com/submit/
Els taulers compartits a Pinterest: The Whole Foods Market
La cadena d’alimentació ecològica The Whole Foods Market té un compte de Pinterest absolutament deliciós; no en va té més de 250.000 seguidors. Com ho hauran aconseguit? Combinant un gust increïble a l’hora de seleccionar pins i taulers i també gràcies a una genial eina de Pinterest: els taulers compartits.
La marca s’ha aliat amb alguns dels seus usuaris favorits per crear taulers encara més inspiradors, com aquest de Delicious Art.
Per què no detectes als teus millors usuaris i els convides a pinejar a un tauler compartit? El resultat pot ser exponencialment millor. Això sí: selecciona bé a qui convides al teu tauler compartit per evitar sorpreses i algun ensurt.
L’humor col·lectiu: MonsterChef
Aquesta és una de les meves campanyes preferides de tots els temps. En concret va ser a Instagram, ja fa un parell d’anys. Amb un pressupost baix i grans dosis de creativitat, la marca Disfrazzes va organitzar un concurs per Halloween a Instagram.
Van demanar als seus seguidors que compartissin les seves receptes més monstruoses i els seus desastres culinaris més extravagants amb el hashtag #MonsterChef. Van aconseguir prop d’un miler de publicacions, totes genialment monstruoses, i amb les millors van editar un divertidíssim ebook. Al web http://www.monsterchef.es/ encara es comparteixen esgarrifosos plats d’usuaris.
L’art de la gent: Madrid con Manuela
Sense afany de posicionar-me políticament aquí, només diré que és evident que la política al nostre país està canviant, i sorgeixen noves propostes, també a nivell comunicatiu i de màrqueting polític, que trenquen amb el que teníem fins ara.
És el cas d’Ahora Madrid, amb Manuela Carmena al capdavant. A l’inici de la campanya es va crear un Tumblr amb tot de cartells d’autors anònims recolzant la candidatura, que ha anat creixent fins a convertir-se gairebé en una mostra de les últimes tendències en disseny i il·lustració.
A base de user-generated content, Madrid con Manuela és una mostra que la creativitat i els dots artístics de la gent no tenen fi. Així que tant si combregueu amb Carmena com si no, us recomano fer un cop d’ull a aquesta pàgina.
El que NO s’ha de fer: la policia de Nova York
El user-generated content és molt xulo, sí. Però compte amb el que demanes perquè pot fer-se realitat.
El New York Police Department (la policia novaiorquesa, vaja) va demanar que la gent es fes fotos amb els agents per mostrar la vessant humana de la seva tasca i les tuitegessin amb el hashtag #MyNYPD. Fins aquí molt bé.
MT @JerzyLuv2A: Protected us during 9/11 & yet again #MyNYPD keeping us safe during NYC event #NYPDiwillridewithyou # pic.twitter.com/MtgZlNmN11
— R. K. Bingham (@binghamrk) diciembre 18, 2014
#MyNYPD together with community. #TourdeBronx @NYPDnews @NYPDChiefBanks pic.twitter.com/DWgyUYuPUB
— Michael Benjamin (@SquarePegDem) octubre 27, 2014
Però els va sortir el tret per la culata, i es veia venir. Si intentes rentar la teva imatge després d’una allau de crítiques a la teva actuació en manifestacions recents (i fins i tot acusacions de brutalitat policial), el pitjor que pots fer és demanar a la gent que publiquin fotos. Perquè això és el que reculls:
A2. We can’t forget #MyNYPD. In this light people acted on bringing questionable practices to light #smxchat pic.twitter.com/8GiVEW7Kwi
— Sarah Thomas (@SarahMT1212) abril 7, 2015
.@TheIACP #IACP2014 #MyNYPD and community relations. pic.twitter.com/Yb4HOleNO0
— Million Hoodies (@MillionHoodies) octubre 27, 2014
Vaja, que el user-generated content està molt bé, però necessites una estratègia amb cara i ulls. I, per descomptat, una estratègia alineada amb el teu pla de content màrqueting.